Een jaar geleden schreef ik voor Frankwatching mijn eerste stuk over copywriting. Lekker schrijven. Over hoe je jezelf online lekker presenteert, zodat iedereen denkt: lekker dit. Over dat je het woord lekker bijvoorbeeld niet steeds moet gebruiken of juist wel. Huh?

Ik heb 12 stukken geschreven hierover en in dit stuk lees je mijn beste tips. Ga d’r maar goed voor zitten!

1. Nail de echte behoefte van je klant.

Dit schreef ik in de column wat er misgaat in de meeste LinkedIn updates en werd geïnspireerd door de zin:

‘Ben jij je eigen haven?’

Dit zinnetje las ik in een flyer van een coach. De coach wilde hiermee denk ik mensen prikkelen. Wat de coach in elk geval graag wilde is mensen helpen en daarmee geld verdienen en zorgen dat hij een fijn volle week heeft.

Het punt is: het is niet (nooit) de ultieme behoefte van jouw klant om z’n eigen haven te zijn.

Niemand denkt ‘s nachts ‘ik ben niet mijn eigen haven en dat is kak jammer. Ik zou mijn eigen haven moeten zijn!’

Hoe het werkt in marketing – ik vind het ook nog steeds een beetje vies woord – is dat mensen opveren, wakker worden, aandacht krijgen voor je als ze zich herkennen in hun dagelijkse concrete problemen. Bijvoorbeeld.

‘Ik wil mijn target halen dit kwartaal en daarvoor moeten we nog 140.000 omzetten. En er zijn drie medewerkers ziek.’
‘Ik wil weer vrijen met mijn vrouw, dat is al een half jaar geleden.’
‘Ik wil meer samen zijn met mensen, maar ik durf niet op een vereniging of club, ik zou Tangodansen leuk vinden.’
‘We hebben een nieuw product en we willen een supercoole campagne daarvoor, want er moet 2 miljoen mee worden omgezet volgend jaar.’
‘Hoe voorkom ik dat mijn moeder elke avond belt, ik wil dat niet.’

Nail de behoefte van de klant. Wat er makkelijk mis gaat is dat je schrijft wat jij denkt dat de behoeften zijn, in plaats van wat ze echt zijn.

2. Als iedereen een kloon van jou zou zijn, hoe ziet de wereld er dan uit?

Wat voor jou als personal brand ongelofelijk belangrijk is, is dat je opvalt tussen al die andere aanbieders. Je zult je vast wel eens unhappy voelen als je je realiseert dat er nog 1463 trainers als jij zijn. Hoe maak je de kans groter dat ze jou er uit pikken?

Personality.

Door antwoord te geven op deze vraag, doe je dat wel en ben je direct een tikkie anders:

als iedereen een kloon van jou zou zijn, hoe zou de wereld er dan uit zien?

Door antwoord te geven op die vraag vertel je iets persoonlijks over jezelf. Iets menselijks. En het liefst iets grappigs.

Je kunt ‘m kwijt op je over-mij pagina.

Tip (of beter instructies:)
– Geef een concreet zo beeldend mogelijk antwoord
– Geef één antwoord, less is more.
– zelfspot is ook nu onmisbaar.

Let maar op: met wie van onderstaande twee mensen zou je graag een biertje willen doen?

‘Als iedereen een kloon van mij zou zijn, dan iedereen z’n afval scheiden.’
‘Als iedereen een kloon van mij zou zijn, dan zou iedereen de hele dag z’n sleutels kwijt zijn.’

3. Schrijf in details! 

Als je schrijft over de problemen van je klant, over dingen die jij doet, wat jou allemaal opvalt in de zoektocht van je klant waarmee jij dus kan helpen wees concreet en specifiek. Dat is toch wel de leukste tip. Daar, ook daar kun je namelijk je creativiteit kwijt en beeldende teksten spreken tot de verbeelding! Die ziet je lezer voor zich.

En dat ga je tekst dus leven, spreken. Dan voelen de lezers dus herkenning. En je tekst is direct LEUKER dan die concurrent die deze blog niet las. : )

Wil jij NU aan de slag met je websiteteksten? Ben je klaar om te blijven gokken wat een goede homepage of salespage zou zijn? Dan heb ik voor jou GRATIS de Niet-Saaie Websiteteksten Checklist Voor Trainers En Coaches 

Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een fijne business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Nooit meer saai. Lekker leren schrijven, zodat je tekst danst en exact de goeie mensen aantrekt.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Powered by WishList Member - Membership Software