Waarom een rauw randje in je teksten je helpen aan meer leuke klanten - HelloHumanity

Dit is een bewerking van een stuk dat ik eerder voor Frankwatching schreef.

Ik geloof in rauw, ik geloof in echt. Ik hou zovaak veel meer van cabaretiers en publicisten dan van ondernemers.

Dat klinkt onaardig misschien, maar: ondernemers nemen zichzelf zo ontzettend serieus. En ze zijn zo perfect.

Waarom zijn de personages uit je favoriete serie zo ontzettend om van te houden? Zo onweerstaanbaar? Wat maakt dat ze innemend zijn, ook al zijn het echt wel m*therfockers eigenlijk?

En wat kun je van hen leren als je nu bezig bent met het bouwen van een merk waar mensen van gaan houden. Een merk dat opvalt en onthouden wordt? In deze blog leg ik je uit waarom je je vooral moet laten inspireren door Fleabag, Saul Goodman uit Better Call Saul en Eleonor uit The Good Place. Of natuurlijk je eigen held.

Wat er misgaat: je bent te enthousiast.

Wat ik vaak zie op Instagram of op LinkedIn is dat al die ondernemers zo godvergeten blij zijn. Man, man. Ze delen quotes over dat je positief moet denken. Ze zien overal ‘kansen’. Ze zijn alleen maar enthousiast, wild enthousiast, niet te filmen zo enthousiast als ze zijn.

Is het niet goed om blij of enthousiast te zijn? Nee, dat is echt niet goed.

Ok. Tuurlijk, wel. Hartstikke leuk. Ik ben ook vaak blij en enthousiast. Ken je Promenade? Dat TV-programma? Daar ben ik enthousiast over. Lekkere teksten schrijven ook.

Blijheid en enthousiasme is zeg maar echt mijn ding. Pizza Salami, ook daar word ik enthousiast van.

Maar het wordt een probleem als je alleen maar blij bent en dat het enige is dat je deelt.

Dat gaat wringen. Dat doet iets met je geloofwaardigheid. Dat doet iets met de mate waarin ik echt een band met je kan voelen.

Want geen mens is altijd blij. En als je dat wel bent, dan moet je toch echt iets met het gegeven dat niemand dat gelooft. ‘Ja, je denkt misschien: is zij hysterisch, maar nee, ik ben gewoon best een opgeruimd iemand. Sorry, not sorry!’

Snap je? Dan maak je contact. Dan geloof ik het toch ineens een beetje.

Anders gezegd: hoe lekker als iemand online zomaar eens een kleine blunder deelt? Of concreet: hoe herkenbaar, verfrissend als je dat doet in je lijst. De mensen weten al dat je goed bent, maar je laat je nu ook ineens van je menselijke kant zien.

Terug naar de helden van je favoriete series.

Een aan sex verslaafde twintiger

Fleabag gezien? Kijk het op PrimeVideo, dikke aanrader, hilarisch en heerlijk.

Deze quote heb ik van de website van Net 5:

‘Fleabag is een in Londen wonende aan sex verslaafde twintiger, die porno kijkt en de een na de andere man haar bed in sleept bij gebrek aan een doel in haar leven. Ze worstelt met het gemis van haar overleden moeder, haar emotioneel afwezige vader en het feit dat haar beste vriendin zelfmoord heeft gepleegd.’

Nou, als dát niet herkenbaar is!

Nee, maar zonder gekheid:

Fleabag is puur, is verrassend, grappig. Het was heerlijk om te kijken en je gaat houden van die vrouw. Ze is rauw in haar emoties, en ze draait bij zoveel situaties enorm met haar ogen. En dat vind ik dus wel echt heel herkenbaar.

Dikke kans dat jij binnen de kortste keren houdt van Fleabag, want wij gaan houden van mensen die hard hun best doen om iets te maken van het leven, al die emoties hebben die wij ook hebben en die al die mislukkingen hebben die wij ook hebben.

Tekst gaat door onder de afbeelding

Waarom een rauw randje in je teksten je helpen aan meer leuke klanten

Dat is focking herkenbaar! Dat maakt je een mens.

Nog een serieheld:
Saul Goodman. Wat een charmante sul. Wat een gewiekste en gehaaide advocaat en de hele dag maar bezig met redden wat er te redden valt. Of wat er totaal niet te redden valt. Prachtig.

Hoe komt het dat we dit personage zo leuk vinden?

Omdat we ons in herkennen. Ons hele leven is een aaneenschakeling van pogingen om er iets van te maken.

Kirsten Bell als Eleanor Shellstrop in The Good Place.

The Good Place gaat over het hiernamaals, waar je The Good Place en The Bad Place hebt.

We zien Eleanor en zij zit in The Good Place, de plek waar alleen echt, echt goede mensen komen. Mozart, Elvis en Florence Nightengale hebben het net niet gered, vertelt Michael de ontwerper van The Good Place aan een verbaasde Eleonor op een zonovergoten grasveld omringt met de kleurigste bloemen.

Maar al snel blijkt dat er een vergissing is gemaakt. Eleanor is niet die advocate van Vluchtelingen die teddyberen ging brengen in een vluchtelingenkamp, waar ze voor wordt aangezien. Ze hoort niet in The Good Place.

Nee, Eleanor, zij haat clowns, heeft een hekel aan de omhoog gevallen Tahila en in korte flashbacks zie je een hilarische rij van voorbeelden waaruit blijkt hoe zij echt is, voordat ze dood ging. Een slecht mens. Een heerlijk slecht mens. Ik hou zo van slechte mensen! Mensen die een misstap begaan. Fijn! Ik ben niet alleen.

Op straat staat een jongen met een flyer om het milieu te redden, Eleanor flikkert haar koffiebekertje op de grond en zegt: ‘Als je zo geil wordt van het milieu, ruim dat lekker zelf op.’

Eleanor vond een portemonnee en heeft het geld in haar zak gestoken, en daarna de portemonnee terug gebracht naar de eigenaar, Eleanor werkte bij een fabrikant van nep medicijnen (er zit alleen krijt in) en zegt opgetogen: ‘Maar ik was wel de beste verkoper, vijf jaar op rij!’

En op een feest ruilt Eleanor haar lege glas met het volle glas van een verbijsterde buurman, slaat dat achterover, grijpt een handvol garnalen van een voorbijkomende schaal en propt deze in haar mond en als ze dronken thuis komt vallen er nog eens handvol Jumbo garnalen uit haar bh.

Eleanor is leuk! Ze is fantastisch en als kijker geniet je van haar.

Zoveel leuker dan de mensen op het feest die ze tegenkomt: mensen die veel te trots vertellen dat ze gevochten hebben voor homorechten en de andere helft van hun leven persoonlijk brood hebben uitgedeeld aan bevuilde kindjes in sloppenwijken.

Boring. En vooral: nep.

Wat kun jij daar van leren als jij met je LinkedIn updates, via blogs en natuurlijk een nieuwsbrief mensen wil inspireren en aan je wil binden? 

Dat je niet alleen maar positief en aardig en enthousiast en al helemaal niet ‘verbindend’ hoeft te zijn. Hou eens op!
Ook jouw klanten willen echte mensen.

Hoe je wat meer geloofwaardigheid in je branding krijgt?

Ok, een concrete tip: Zet eens 5 – 7 verhalen van jezelf op een rij die je zo nu en dan makkelijk kan delen.
Leef je in een gezin met jonge kinderen? Nou, daar ga je: dat is toch een grote komische serie met kleine en grote ongelukken, met kleine en grote ergernissen?

Leef je als single en date je je een ongeluk? Valt daar iets over te delen?

Waar ben je onhandig in? Een regelrechte kluns?

En wat in jouw branche vind je echt heel irritant? Deel het.

Ga zitten, open een Google Docs en ga schrijven. Welke verhalen maken jou echt?

De mensen die jij wil bereiken die hebben allemaal een liter Fleabag, een ons Saul Goodman en een gezonde dosis Eleanor in zich.

En als jij dat durft te delen over jezelf dan ben je herkenbaar. Dat is best even spannend en misschien anders denken, want nee, het goede nieuws is dus:

Je hoeft als consultant, administratiekantoor of trainer in leidinggeven dus niet sssssaai te zijn. Het lijkt erop dat sommigen dat denken. ‘Het is belangrijk dat we tyfussaai zijn!’

Nee, doe maar niet. Wees vooral de frisse wind waar we allemaal zo zin in hebben en waardoor jij opvalt en nieuwe leuke klanten aantrekt die heel snel ‘t gevoel krijgen dat ze jou echt kennen.

Hoe verander je je webbezoeker in een klant? Download de Ultieme Webteksten Checklist en stop met gokken.

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten én meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software