Webteksten schrijven: zo zorg je voor urgentie bij je ideale klant - HelloHumanity

Mensen die op je website komen, komen daar met een reden.

Behalve natuurlijk dat je nieuwe lover en moeder altijd even een kijkje nemen, zijn het daarnaast, als het goed is, vooral potentiële klanten, mensen die best wel eens klant van je zouden kunnen worden.

Wat moet je dan in je teksten concreet schrijven zodat die ander voelt: ja, dit is wel echt belangrijk. Hier moeten we op investeren en dat moet ook nu!

Hier een paar tips die helpen:

Ken je klant.

Yep! Een cliché van jewelste. Maar net als tandenpoetsen très importante. En tandenpoetsen is ook zo’n enorm cliché.

Het allerbelangrijkste is dat je je klant heel erg goed kent. Van je hele marketing! Een stap daarvóór is dat je dus heel goed weet wie je wil bereiken.

Wie is die persoon die je wild enthousiast wil maken? Ken je dat beeld nog van Beaves and Buthead, dat ze aan het headbangen zijn? Dat beeld, dat wil je dat je klanten doen! Met twee vingers in de lucht.

En inmiddels weet ik, omdat ik dat proces zelf natuurlijk ook doorloop, dat dat behoorlijk nauw komt en ook zoeken is. Dus, begin daar als je dat niet eerder deed, vandaag mee.

Naam. Leeftijd. Kleur haar. Favoriete filmpje op YouTube. Beroep. Inkomen. Ligt zwetend wakker van…

De gedachte is: als jij exact weet wie je bereiken wil, kun je precies die dingen schrijven die zij herkent. Die dingen waarvan zij denkt: oh, ja, als dat opgelost kon worden. Mijn hemel… (zucht diep en met de tranen in de ogen).

Als jij weet wie je klant is, bijvoorbeeld dat ze helemaal gek is op good old Dexter (er komt een nieuw seizoen) dan kun je dat zo specifiek in je tekst verwerken. Daar gaat je tekst van leven. Daardoor wordt je tekst ineens niet meer ‘de zoveelste marketing tekst’.

Webteksten schrijven: vraag je klant waar hij mee zit!

Wie van je klanten, van de mensen die je ‘t afgelopen jaar geholpen hebt zou je zo even kunnen bellen voor 10 minuten? Vraag eens:
– waarom wilde je graag investeren in mijn dienst?
– Waarom was dat nu zou belangrijk?

En bij vrijwel elk antwoord kun je de volgende vraag stellen: waarom is dat dan zo belangrijk? Of: vertel me daar eens iets meer over?

Schrijf letterlijk op wat zij zeggen.

Als je die antwoorden krijgt, gebruik die teksten dan voor je website.
Letterlijk.
Stel je vraagt je klanten wat zij lastig vinden in leidinggeven. En stel die klant vertrouwt je. En hij zegt.
‘Ik ben regelmatig helemaal klaar met ze.’
Schrijf dan niet: ‘Wil jij next level met je team?’ maar schrijf wat jij jouw mensen letterlijk hoort zeggen.
‘Ben jij helemaal klaar met je team?’
Dat maakt het echt. Dat maakt dat het voelt als een persoon. ‘Wil jij next level met je team’ is een marketingzinnetje. Bah! Wil niemand!

Welke frustratie leeft echt?

Schrijf altijd die dingen op waar mensen zich bewust van zijn, of beter: waar mensen zich wél bewust van zijn.
Het voorbeeld van die leidinggevende:
Als iemand niet in de gaten heeft dat z’n team niet goed samenwerkt, maar iemand weet wél dat die vermaledijde targets steeds niet gehaald worden, dan begin je in je tekst beter daarover.

Dus: welke irritatie of zorg of angst (of droom) heeft jouw klant waar hij of zij zich ook echt bewust van is. Wat verzuchten ze tegen hun beste vriend of partner?Begin daarover. Schrijf dat als eerste op je website.
‘One important thing I have learned over the years is the difference between taking one’s work seriously and taking one’s self seriously. The first is imperative, and the second is disastrous.’

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten én meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software