Zelf je webteksten leren schrijven?
ZELF JE TEKSTEN LEREN SCHRIJVEN? CHECK DE ONLINE TRAINING WEBTEKSTEN SCHRIJVEN.

Ben je op dit moment bezig met webteksten schrijven omdat je een nieuw initiatief begint óf omdat je al een tijd denkt: het is niet goed, het is te duf, te vaag en er reageren geen mensen?

Lees dan voor je op PUBLISH drukt en op social media je verhaal enthousiast en vaak gaat vertellen deze blog.

Een website kan jouw 24/7 salesman zijn. 24 uur per dag, zeven dagen per week heb jij met jouw webteksten de kans om mensen te inspireren en nieuwe klanten te werven.

En je wilt de kans natuurlijk zo groot mogelijk maken dat die ene bezoeker die bij jou past vroeg of laat je klant wordt.

Ik zie veel websites van experts en andere dienstenondernemers en dit zijn vijf fouten die ik vrijwel altijd tegenkom.

1. Op de homepage stelt de enthousiaste ondernemer zich voor en ze deelt haar passie en wat ze doet.

Waarom dat niet goed is?

De bezoeker van je website wil graag antwoord op de vraag: what is in it for me?

Dus op de voorgrond in de beleving zit haar of zijn gevoel, zijn of haar verdriet of verlangen. Niet dat jij passie hebt, dat interesseert die bezoeker nog niet.

Begin daarom met de beschrijvingen van de problemen die jij oplost. Ik zeg: 80% van de tekst van de homepage is bedoeld om herkenning bij je lezer op te roepen en 20% is om te vertellen wie jij bent en hoe jij werkt en dus connectie te maken met jou.

Je wilt dat de bezoeker fluistert: ‘JA! Dit is wel heel erg wat ik zoek… wat vet is dit zeg’

Zorg dat de homepage over jouw lezer gaat, dat maakt de kans groot dat ze doorklikt en enthousiast wordt.

2. Op de homepage staat geen Call To Action

Zou ik 100% wel doen als je wilt dat die bezoeker – die dus echt wel geïnteresseerd – is een connectie wordt. En van bezoeker uiteindelijk verandert in een klant.

Mensen komen zelf niet op het idee – niet zo snel – om bijvoorbeeld naar je LinkedIn te gaan. Je wilt het hen zo makkelijk mogelijk maken en show them the way.

Zorg dat ze zich kunnen inschrijven voor je maillijst.

Ik hoor je wellicht denken: mensen willen geen mails meer.

Dat is 100% niet waar.

Mensen zijn altijd op zoek naar een antwoord op een vraag. Een probleem. Of ze willen iets zo ontzettend graag.

En veel van de mensen gaan dan zoeken naar een antwoord. Ze kunnen het gezeik niet meer aan, het verlangen drijft ze voort. En dan kan het zomaar zijn dat ze bij jou uitkomen. En dan wil je als ze enthousiast zijn over jouw blog of je website heel graag verder kletsen. En dat kan dus heel goed online, via je mails.

3. De webteksten zijn vaag

Een onderwerp waar jij instant heel enthousiast over wordt: het kiezen van die ideale klant!

Not. Althans, de meeste zelfstandig ondernemers vinden dit lastig.

Je wilt er voor iedereen zijn en dat zorgt er direct voor dat je teksten vaag zijn, algemeen en inwisselbaar.

Je biedt ‘meer succes’ of ‘meer slagkracht’, maar het ráákt je lezer niet, want het is niet specifiek genoeg. Je lezer leest iets dat hij al 300 keer eerder las.

Zorg dus dat je exact weet op wie jij je tekst richt, zo kun je concrete voorbeelden geven van waar iemand mee worstelt en wat jouw dienst concreet oplevert.

4. De teksten maken geen connectie met de lezers, niet echt.

Je tekst op je site heeft als doel om echt connectie te maken met je lezer. Je lezer moet voelen:

‘Oh, ja, zo kloten is het wel op dit moment…’

Of ‘Ja, haha, herkenbaar voorbeeld!’
Of ‘Oh, jij snapt mij zooo goed.’

Een van de manieren waarop je dat doet is die ene lezer direct aanspreken.

De algemeenheid van teksten zoals ik het hierboven noem, zie ik ook doordat er ‘over de hoofden van de lezer’ wordt geschreven.

Ik lees bijvoorbeeld dit:

‘Veel leidinggevenden worstelen met hun team. Veel leidinggevenden vinden het bijvoorbeeld lastig om te kiezen tussen wanneer ze moeten sturen of wanneer ze juist ruimte moeten geven.

Het belangrijkste criterium voor deze afweging is…’

Dit kan veel directer en persoonlijker, zodat de lezer het gevoel heeft dat jij het tegen hem of haar hebt, superintiem.

‘Vind jij het ingewikkeld om te bepalen wanneer je nu moet zeggen tegen een medewerker ‘Ga je gang’ of wanneer je helemaal niets zegt of wanneer je zegt ‘Dit moet je even anders doen, ik ga het je uitleggen?’

Als je dit lastig vindt: je bent niet de enige.’

Zo maak je direct contact met je lezer.

De Over-mij pagina mist de essentiële eigenheid

Op de over-mij pagina heb jij dé kans om een persoonlijke, unieke connectie te maken met je lezer en te zorgen dat jij ineens sowieso de leukste bent voor hem.

Je concurrentie maak je daardoor ineens irrelevent.

Die kans mist bijna elke ondernemer/website doordat er nauwelijks iets persoonlijks wordt gedeeld.

Denk aan die netwerkborrel waar je iemand spreekt. Op zich gezellig, informatief, maar ineens voel je een megaklik omdat jullie iets gemeenschappelijks blijken te hebben.

Allebei geboren in Cuijk. Twello. Berkum (bij Zwolle, waar ik opgroeide. Iemand?)

Naast dat je op je over-mij pagina vertelt waar je ervaring in hebt, wat voor projecten je te gek vindt is die pagina ook de kans om een persoonlijke connectie aan te gaan met je lezer.

Webteksten schrijven lastig? Download hier ‘t e-boek dat je in zeven stappen leert hoe je onweerstaanbaar schrijft



Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)


Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software