‘Kun je ook zakelijke blogs schrijven?’

Via een appje van een leuke en goede bekende kreeg ik een vraag of ik eventueel wil bloggen voor een klant. Deze bekende weet dat ik een sprankelende en soms wat brutale stijl heb. Dat mijn blogs het ijs breken, dat er wat te lachen valt.

De vraag ging over een klant die wat corporate is.

De leuke bekende appte me:

‘Betekent dus wel dat je wellicht wat meer van je eigen huisstijl moet afwijken en wat zakelijker / passender bij de doelgroep moet schrijven.’

Interessant. Alsof je kaakchirurg gaat uitleggen hoe hij die kies moet trekken. Alsof je de kapper gaat uitleggen hoe hij je moet knippen.

Wat ik heel goed begrijp is dat veel ondernemers/bedrijven het nog best spannend vinden om zich te laten zien. Wat ik weet is dat veel ondernemers online ineens veranderen van een leuke en humorvol mens (‘Heb je die van Hans Teeuwen al gezien? Superlachen.’) in een stijf, formeel en schuchter mensenkind.

Ik begrijp heel goed dat het ongemakkelijk is, jezelf presenteren of dat je eigenlijk niet weet hoe dat moet.

Laat ik het zo zeggen: ik help jouw bedrijf niet door heel formele, brave blogs te schrijven.

Afgezien van dat er bij het schrijven van een goede blog techniek komt kijken, schrijfvaardigheid, weten hoe je een verhaal goed opbouwt is hét grote verschil tussen een matige blog, een gemiddelde blog en een goede blog: durf je echt te vertellen hoe je tegen thema’s aankijkt? Durf je op te staan en je uit te spreken?

Veel organisaties, klein en groot vinden dat spannend. En doen het niet. Want risico nemen voelt als zelfmoord. Helaas is het grootste risico dat je kan nemen géén risico nemen, zei, ik geloof, Seth Godin.

Meer vertrouwen en mensen op de banken.
Mensen die vragen om blogs die willen natuurlijk dat hun blog de lezer raakt. Yes. Dat de blog zorgt voor gesprek. Dat er gereageerd wordt op LinkedIn, dat daardoor nog meer mensen de blog lezen en dus de bekendheid van het bedrijf zo snel mogelijk stijgt.

Je wilt dan dat de lezer reageert met:

‘Echt inspirerend en supergoed opgeschreven!’
‘Wow, dit is een situatie die ik helemaal herken. Jullie weten wel exact waar je het over hebt. Goede suggesties.’
‘Inspirerend en ook nog grappig.’
‘Ik ga dit aan mijn team laten lezen, heel mooi.’

Wat je dus wilt is dat mensen de blog lezen en daardoor de afzender, de organisatie, jou, nog meer gaan vertrouwen. Je wilt dat die klanten op de banken gaan staan. Dat hun dag net anders loopt. Of je wilt dat ze je leren kennen als een partij die absoluut expert is. En wat je ook wilt is dat mensen voelen: dit zijn leuke mensen! Dit zijn mijn type mensen.

Daar kan ik mee helpen. Ik schrijf superheldere en beeldende blogs, die zomaar ineens ook nog grappig zijn, omdat het leven, ook het leven van de lezer vaak grappig is. Ik schrijf blogs die raken en die tot de verbeelding spreken. Waardoor mensen zich herkennen. Waardoor mensen enthousiast worden. En anderen misschien zeggen: onzin!

Is dat erg? Elk zelfrespecterend bedrijf heeft waarden toch? Dingen waar je voor staat?

Simon Sinek zei:

‘If you want to achieve anything of value in this world, you have to accept the idea that not everybody is going to like you.’

De angst om een beetje anders over te komen, die begrijp ik heel goed. En ik sta op de barricade om die angst langzaam maar daadkrachtig weg te masseren. Wees niet bang…

De angst dat mensen je raar vinden, of het misschien niet met je eens zijn, begrijp ik goed, maar leidt tot middelmatige blogs die niemand wil lezen. Dan betaal je de blogger veel geld voor middelmatige blogs, maar hoezee: je hebt niets verkeerds gezegd. Nee, klopt: je hebt om precies te zijn helemaal niets gezegd.

Een onweerstaanbare blog is helpend, inspirerend, zet mensen aan tot actie. Een goede blog laat op die manier zien dat jij met jouw bedrijf de expert bent. En een blog laat zien wie je echt bent, zodat je niet per ongeluk allemaal klanten aantrekt die helemaal niet bij je passen.’

Dit was mijn reactie en ik schreef ook nog:

‘Laat de klant mijn website zien. Hartstikke fijn leesmateriaal, inspirerend, prikkelend, ideaal voor 1e kerstdag in de ochtend, als je toch nog even niet zoveel te doen hebt.’

Ik schreef dit omdat ik me ineens realiseerde ik door de logische behoefte aan goed geld verdienen heel even de neiging had om die website niet te laten zien, lees om mijn uitgesproken blogs niet te laten zien.

Dat is gekkenwerk toch? Die blogs zijn mijn trots. Ik struikel net als jij over allerlei onzekere gevoelens, maar dit is juist wat ik zo waardeer in wie ik ben.

Ik sta voor waar ik voor sta, ik ben wie ik ben, ik weet dat sommigen dat nog ingewikkeld vinden en anderen staan op de bühne en zo zorg ik dat ik viral ga met vele blogs.

Bevrijd jezelf van dat bange, of beter gezegd: weet dat je dat bange ook hebt en schrijf daar dwars doorheen wat jij echt wil vertellen of laat mij het doen.

Wil jij echt goede blogs die opvallen voor je business? Stuur me een mail en we hebben een overleg. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. 

Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Nooit meer saai. Lekker leren schrijven, zodat je tekst danst en exact de goeie mensen aantrekt.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Powered by WishList Member - Membership Software