Tsja…

Je weet het niet zo met die maillijst. Je twijfelt. Je wilt zeker toffe klanten, je zoekt naar manieren om mensen aan je te binden en je wilt dat ze op een dag mailen (het liefst nu!) met een serieuze aanvraag.

Maar je denkt…

‘ik gooi zelf altijd die mailtjes meteen weg’

‘Het zijn altijd verkooppraatjes, niet interessant’

‘Ik zou niet weten wat ik dan moet mailen’

Ik zal je in deze blog enthousiast maken over deze prachtige manier om mensen aan je te binden, harten te winnen en mensen echt te inspireren (en zo je business te laten groeien) Misschien is dat het wel: een pleidooi voor echt inspireren en lol maken met de mensen die jouw verhaal willen horen. 

Mitsen en maren 1: Ik gooi zelf altijd die mailtjes meteen weg.

Ja, true: veel e-mails van bedrijven zijn vreselijk saai. Slaapverwekkend. Ze klinken formeel en je voelt no freaking joy. Dat kan en moet en mag anders! Inspireren en entertainen is een must voor een succesvolle business en dus ook voor je lijst. (blijf lezen)

Mitsen en maren 2: Het zijn altijd verkooppraatjes

Ja, precies. Dan krijg je eens in de 10 weken een mail, alleen als het bedrijf iets te verkopen heeft. Bij dienstenondernemers werkt dat niet, want er is veel vertrouwen nodig om online te kiezen voor iemand, zeker omdat het vaak om grotere investeringen gaat. Je moet dus vooral ook waarde leveren hoewel ik die businesscliché niet meer kan horen.

Mitsen en maren 3: Maar wat moet ik dan mailen?

Ga ik op in!

Eerst dit: waarom je wél een maillijst moet hebben, opbouwen en onderhouden!

Serieus: ik zou niet weten hoe ik mijn verhaal zou moeten delen en zaken zou moeten doen en mijn business zou moeten laten groeien zonder maillijst. Ja, het is hard werken om een lijst te laten groeien en echt duizenden euro’s gaat het pas opleveren als je meer dan 1000 of misschien 1500 subscribers hebt.

Ik zit me af te vragen: wat zou ik nu doen als mijn lijst er niet was?

Dan moet ik allemaal mensen op LinkedIn gaan mailen, maar dat vind ik zelf nauwelijks werken want daar is het commitment veel lager. Kan wel zo nu en dan, maar vaak zijn dat dat mailtjes naar connecties waar ik al maanden en maanden geen contact mee had.

En dan dit: hoewel ik graag zichtbaar ben via sociale media (ja, ik weet het: heel zichtbaar! Woop!) is je business enkel op LinkedIn, Facebook of Insta laten varen echt onverstandig, want die platforms zijn simpelweg niet van jou. Iemand zei: ‘het is zakelijke zelfmoord.’ En ik ben het er roerend mee eens.

Op LinkedIn kunnen ze morgen beslissen om bijvoorbeeld alle ‘inspirational posts’ te muten tot einde volgende maand. Of bijvoorbeeld alle posts met het woord ‘in je kracht staan’.

Je business bouwen op de voorwaarden van een ander, is als een kraampje neerzetten in de tuin van de buren. Ze zeggen: ‘ja, hoor, voor nu kan het wel. Prima!’ Je krijgt misschien nog wel cola van de buren, gezellig!

Maar een maand later besluiten ze een heg van 3 meter hoog rond de tuin te zetten. Want ze hadden toch wel veel last van alle voorbij lopende mensen. Er kwamen wel 260 mensen voorbij per dag. Ja!! Verdomme exact de reden dat jij zo graag in de tuin van de buren een kraampje wilde. Een feestelijke 6000 euro per maand ineens door de neus geboord. Wat een sukkels die buren!

Als je nu binnenkort niet heel slachtofferig wil roepen ‘Wat een eikels dat Facebook! Maar 2% van alle posts worden doorgestuurd naar de volgers van mijn page!’ begin dan vandaag dus nog die lijst.

Met een maillijst heb je meer controle en je komt in de inbox van mensen, dat is al een stuk meer privé dan een bericht langs zien komen op LinkedIn. Het is dichterbij, mensen laten nooit hun mails aan je lezen toch?

En wat te denken van het algoritme? Als je toffe bericht op LinkedIn niet binnen een uur wordt opgepikt, verdwijnt-ie in het niets.

Een maillijst staat vol met mensen die via een opt in hebben gezegd: Ja, ik wil hier meer van weten! Ik ben benieuwd, stuur mij je inspiratie.

Dit geeft al antwoord op de vraag:

‘Maar mensen zitten toch helemaal niet te wachten op die e-mails?’

Onzin! Mensen smachten naar inspiratie die op een fijne, frisse en originele manier gebracht is. Mensen kijken uit naar verhalen die hen troosten en aan ‘t lachen maken. Mensen willen vermaakt worden. Maar dan moet het dus wel echt verrassend zijn, precies waar ik ondernemers bij help.

Mensen, jij, ik, iedereen, wij zijn altijd op zoek naar een antwoord op onze vragen. Soms met de handen in het haar.

Of het nu is dat ons kind elke dag slaande ruzie heeft op school, of we voelen ons eenzaam in het team waar we werken, of (hoi!) we zoeken fanatiek naar manieren om snel meer rust en rijkdom in onze business te krijgen: mensen willen verder in hun vaak ingewikkelde levens.

Via e-mail bouw je – als je het goed doet – een toffe, inspirerende band met mensen op.

Dus… volgende vraag:

Wat moet ik dan mailen? 

Wat zijn de problemen van je klanten? Waar heeft zij het helemaal gehad, in relatie tot de diensten die jij biedt?

Waar dromen ze van? Wat hoor je vaak dat ze ingewikkeld vinden als je met ze werkt?

Als je op de vragen antwoord geeft heb je binnen 15 minuten al vijf goede onderwerpen voor je mails. En door die antwoorden te geven gaan mensen jou zien als de expert, degene die echt weet waar je ‘t over hebt.

Natuurlijk gebruik je je mailtjes ook om je diensten en producten aan te bieden. Ik geef toe: ik zelf mag daar nog wel wat brutaler in worden, want het liefst stuur ik alleen maar inspiratie.

Wat de verhouding is, dat weet ik niet goed, maar na 3 toffe filmpjes of mooie blogs (ik deel vaak ook filmpjes) stuur ik vaak weer eens een aanbod. Ook ik ben nog bezig met die mindset, daar wil ik eerlijk over zijn. Want mensen laten weten dat jij ze kan helpen en hoe en wat zij dan exact krijgen is een service!

Zo voelt het voor mij ook nog niet altijd, maar ik weet dat dat zo is en ik groei daarnaar toe.

En? Ga je vanaf vandaag weer je lijst oppakken en weer een mail sturen? Wat is een vraag die hen echt bezighoudt? En vergeet je niet dat mensen altijd fijn vinden om te lachen om zichzelf? Zorg dat je mail ook altijd het ijs breekt.

Binnenkort lanceer ik een bijzonder pakket waarmee jij blijvend op een verrassende manier zichtbaar blijft voor je klanten, op een onweerstaanbare manier. Wil je meer weten over het inspireren van jouw fanbase en zorgen dat ze weer fans worden? Laat hieronder je mailadres achter. (

Zet de eerste stap naar een trouwe en enthousiaste schare fans



Laat nog even weten dat ik je echt mag mailen…

Je kunt je elk moment uitschrijven, want geen mens wil een mail teveel. Privacybeleid vind je op de site!

 


Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Nooit meer saai. Lekker leren schrijven, zodat je tekst danst en exact de goeie mensen aantrekt.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Powered by WishList Member - Membership Software