Waar ik anders over ben gaan denken (wat ik nog wél kan beloven) - HelloHumanity

Leuke vraag voor een goed gesprek: waar ben je de laatste tijd echt anders over gaan denken?

Goeie toch? Op dit moment – november 2020 – bestaat natuurlijk het gevaar dat je in een coronadiscussie belandt, en dat is niet per se wat ik hier bedoel. Waar ben je de laatste tijd echt anders over gaan denken? Ik hou van dat soort vragen omdat je het meteen echt ergens over hebt, ook dus met iemand die je nog niet lang kent. Durf jij ‘t? Bij een zakelijke zoomkoffie? Dan sla je de koetjes en kalfjes over en de ander zal verrast zijn door je lef.

Is succes maakbaar? 
Afgelopen zomer was ik in de war van een boek dat ik las: De Succesillusie van Richard Engelfriet. Je kunt hier mijn interview zien met hem, maar als je geen 30 minuten hebt, vat ik het graag samen voor je, in ongeveer 3 minuten.

Geloof jij goeroes?

Richard is dagvoorzitter en komt op die manier op veel congressen en seminars met allemaal sprekers. Sprekers die vaak voor 5000 euro in ‘t uur bevlogen hun verhaal vertellen. Hun Gouden Stappenplan. Hun weg naar succes! Gegarandeerd. Goeroes dus. Ben Tiggelaar, Tony Robbins, Simon Sinek, dat soort mannen. (vaak zijn het mannen)

En Richard vroeg na die spreekbeurt vaak aan de spreker: Goed verhaal! Leuke voorbeelden! En wat is de onderbouwing precies?

In de Succesillusie vertelt Richard dat er voor vrijwel geen van die claims echt een deugdelijke onderbouwing is. Vaak is er geen enkel bewijs.

Ken je bijvoorbeeld het verhaal van USP? Je moet een unique selling point hebben. Een X-factor! Dat maakt je succesvol.

Ik heb jaren gedacht dat dat echt zo was. Letterlijk dacht ik: als ik maar echt onderscheidend ben, dan, dan, dan gaat het lukken…

Richard legt rustig uit dat dat niet bewezen is. Hij noemt de shoarmazaak of de patatzaak om de hoek: die bij mij lijkt exact op die in jouw stad of dorp en ook op de patatzaak in Helmond, Dalfsen en Appelscha. Soms heten ze zelfs exact hetzelfde! (De Lekkere Trek!)

Lijken allemaal exact op elkaar, nul USP en toch: gaan als een dolle!

Daarnaast is er een concept geweest, verpakkingsvrij boodschappen doen: Bag & Buy: hartstikke onderscheidend, duurzaam, kregen alle pers die je je maar kunt wensen (zichtbaarheid, halleluja!) en na een half jaar waren zij failliet.

Start with… what?!
Ook ben ik altijd enthousiast geweest over Start With Why van Simon Sinek: als je weet wat je echte drijfveer is, dan krijg je succes! ‘People don’t buy what you do, but why you do it.’

Helaas is ook daar is helemaal geen bewijs voor. Er zijn zat voorbeelden van bedrijven die dat helemaal niet zo helder communiceren of er nooit over na hebben gedacht en toch heel lekker gaan. ‘We gaan sowieso 10 nieuwe mensen aannemen nu!’

Dat why-verhaal is natuurlijk ook echt lastig te bewijzen. Want dan moet je alle andere factoren die van invloed zijn op eventueel succes neutraal stellen of proberen buiten beschouwing te houden. Opleidingsniveau van de medewerkers, het management etc. En eerlijk: ik ga naar mijn kapper, hier in Amsterdam op de Rozengracht, omdat hij me snel helpt, omdat het knippen 20 euro is en geen 45, en omdat hij aardig is. En de omgeving is natuurlijk fijn, de Rozengracht, Amsterdam!

Zijn diepste drijfveer? Geen idee!

Nog zo’n claim: Positief denken? Leidt dat naar succes? Je kent het wel. Van die mensen die steeds zeggen dat je positief moet denken! Je moet er in geloven. In het boek worden een aantal mooie voorbeelden genoemd van mensen die er echt in geloofden, met heel hun hart en ziel en dat het toch niet lukte. Zoals Henny Huisman ons vroeger al leerde: er kan er maar één de winnaar zijn!

Steeds maar positief denken en met de kiezen op elkaar de moed er in houden dat kan zelfs ongezond zijn. En heel actueel: ik organiseerde een Lekkere Teksten Show, online en ik denk dan: leuk, man, komen sowieso wel 35 mensen op af. Ik heb er zin in. Uiteindelijk waren er 11. En misschien is dat helemaal niet zo weinig, gezien het grote aanbod van alle dingen die er zijn. 

Er is een studie gedaan naar mensen die een laag zelfbeeld hebben en dan affirmaties gaan uitspreken. Daar kwam uit naar voren dat die mensen zich na de affirmaties juist beroerd voelen. Want ze geloofden gewoon niet ‘ik ben een mooi mens en kan mijn problemen oplossen’.

En uitgaan van het slechtste scenario kan juist goed zijn: de werkelijkheid blijkt vaak minder dramatisch, je kunt verder leven als je relatie uitgaat en met een ziekte kun je links en rechts nog best genieten.

Ook schijnt het zo te zijn dat mensen die zich indenken dat het wél fout loopt, meer gemotiveerd zijn om hun problemen op te lossen. (en toevallig stond op de voorpagina vd Volkskrant vandaag iets over hoe ze corona hebben bestreden in Nieuw-Zeeland. ‘Uitgaan van het ergste.’ Onder andere.)

Wat kan ik waarmaken?
En nu naar mijzelf: heb ik dingen beloofd de laatste jaren waarvan ik nu denk: mmmm, dat kan ik helemaal niet waarmaken?

Kan een copywriter, kan ik jou beloven dat je 10.000 euro meer om gaat zetten door een stuk tekst?

Iemand vroeg niet lang geleden ‘ben je conversie-copywriter?’ Ik twijfelde even, maar nu denk ik: zeker.

In alle profielen op Happn, Tinder, E-matching, Bumble lees ik: ‘Humor is absoluut een must!’ Dat schrijven Carina, Ellen, Babs, Gaya en Salima en Trees.

Humor is wat ik graag in een webtekst stop, dus als al die vrouwen op de datingapps dat belangrijk vinden, waarom zou je dat dan ineens weglaten online? Die Carina, Ellen, Babs, Gaya en Salima en Trees zitten ook op Linkedin, runnen een business.

Het inzicht dat nu echt nieuw is, waar ik dus anders over ben gaan denken.

zolang je in het behalen van je doel afhankelijk bent van allerlei dingen buiten je eigen invloedssfeer dan bestaat er geen stappenplan dat je GEGARANDEERD naar succes leidt. Lees die zin nog maar eens.

De overheid kan de BTW op je diensten ineens verhogen. Een concurrent kan met een aanbod komen waar je nooit tegen kunt concurreren. Je kan 100 mensen interviewen of ze je dienst zien zitten, maar toch kan de verkoop tegenvallen. Er kan een pandemie komen. Wat? Een pandemie.

Wat kan ik je wel beloven als jij nu nieuwe webteksten wil, meer conversie via je nieuwsbrieven?

Dit is mijn belofte:

  • dat als je met mij gaat werken dat we dan een tekst schrijven waarvan jij denkt: ja, dit is exact wat ik bedoel!
  • dat ik die tekst ontzettend concreet maak. Helder. Sprekend!
  • Ik ga samen met je op zoek naar waar je klant echt mee zit. Wat is zijn of haar verdriet? Wat vindt jouw klant in relatie tot jouw diensten en je oplossing helemaal k*t in haar leven? Wat vindt zij gedoe?

Alles is er op gericht om de tekst heerlijk, helder en daardoor herkenbaar te maken.

Ik geloof zelf in humor als middel om contact te maken. Maar ik vind dit heel pijnlijk om te zeggen: er zijn zat saaie websites van bedrijven die best prima draaien. Ik trek mijn haren al een tijdje uit mijn hoofd als ik copywriters zie die lekker draaien en niet eens een website hebben. Om gek van te worden. Je moet een website toch? Nou, blijkbaar niet eens.

Dus: je moet bij mij zijn als je zélf in die humor gelooft. Als je een hekel hebt aan dat saaie. Als je vindt dat het wel wat losser mag, sowieso, omdat je verdorie liefde en lol in de wereld wil neerzetten.

Kan ik zorgen dat jij je dienst van 1500 euro meer verkoopt? Ik denk wel dat ik de kans een stuk groter kan maken en twee of drie keer extra de komende 12 maanden dat moet toch lukken. Als je zelf zorgt dat mensen je dienst wel gaan zien!

Om jouw ding te verkopen heb je:

1. een publiek nodig. Als je een koelkast wil verkopen aan een nomadenstam in Afrika zonder stroomvoorziening kunnen we 4 dagen aan je tekst zitten, maar ik vrees dat je geen koelkast verkoopt. Zelfs niet met ingebouwd TV. Zelfs dan niet!

Dus: je hebt een publiek nodig en het goede publiek dat echt een probleem heeft, dat voelt, een probleem dat jij oplost.

2. Je dienst moet echt goed zijn! En dat weet je omdat mensen dat hebben gezegd, je hebt goede reviews en nadat mensen 14.000 euro hebben geïnvesteerd in je, bellen ze je op: kun je volgende maand weer twee dagen langskomen?

Als die twee dingen kloppen, er zijn al een zooi mensen die op jou vertrouwen als de expert, dan ja, dan kan ik helpen om om die mensen echt te inspireren, zodat de conversie omhoog gaat.

En natuurlijk kan ik sowieso nog steeds beloven aan je dat die tekst catchy wordt, dat die lekker loopt.

Dus. Geloof je in humor? Geloof je in lol maken, in gewone mensentaal? Dan kan en wil ik je nog steeds helpen, graag! En ook die persoonlijkheid in je merk: je moet het doen omdat jij het fijn vindt omdat je er in gelooft. En ik geloof ondertussen toch nog steeds wel dat als je jezelf laat zien op je site met iets verrassends dat dat echt bijdraagt an die know, like en trust. Anders gezegd: ik denk dat een saaie drol zijn niet echt helpt in ‘t aantrekken van klanten.

In mijn visie is het nog steeds zo dat je een stuk opvallender en aantrekkelijk bent als je echt een persoonlijk contact met je lezer aangaat.

Wil jij meer zichtbaarheid? Betere webteksten? Download Zo Bereikte Ik 374.425 Mensen In Twee Jaar Tijd Met Best Wel Lekkere Teksten. (5 tips!)  

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software