Waar ik anders over ben gaan denken (wat ik nog wél kan beloven) - HelloHumanity

Leuke vraag voor een goed gesprek: waar ben je de laatste tijd echt anders over gaan denken?

In dit bericht lees je mijn antwoord en ook wat dit betekent voor mijn hulp aan jou. Wat kan ik als copywriter, als stukkiesschrijver nu echt beloven aan je als we gaan samenwerken?

Waar het begint.
Afgelopen zomer was ik geraakt en in de war van een boek dat ik las: De Succesillusie van Richard Engelfriet. Je kunt hier mijn interview zien met hem, maar als je geen 30 minuten hebt, vat ik het graag samen voor je, in ongeveer 3 minuten.

Richard is dagvoorzitter en komt op die manier op veel congressen en seminars met allemaal sprekers. Sprekers die vaak voor 5000 euro in ‘t uur bevlogen hun verhaal vertellen. Hun Gouden Stappenplan. Hun weg naar succes! Gegarandeerd. Goeroes dus. Ben Tiggelaar, dat soort mannen. (vaak zijn het mannen)

En Richard vroeg na die spreekbeurt vaak aan de spreker: Goed verhaal! Leuke voorbeelden! En wat is de onderbouwing precies?

In de Succesillusie vertelt Richard dat er voor vrijwel geen van die claims echt een deugdelijke onderbouwing is. Geen goed opgezette studie, die onomstotelijk bewijst dat… Niks.

Ken je bijvoorbeeld het verhaal van USP? Je moet een unique selling point hebben. Een X-factor! Dat maakt je succesvol.

Ik heb jaren gedacht dat dat echt zo was. En ik hou er ook zo enorm van!

Richard legt heel rustig uit dat dat totaal niet te bewijzen is en ook niet bewezen is. Hij noemt – vind ik heel grappig – de shoarmazaak of de patatzaak om de hoek: die bij mij lijkt exact op die in jouw stad of dorp en ook op de patatzaak in Helmond, Dalfsen en Appelscha. Soms heten ze zelfs exact hetzelfde! (De Lekkere Trek!)

Lijken allemaal exact op elkaar, nul USP en toch: gaan als een dolle!

Daarnaast is er een concept geweest, Bag&buy: hartstikke onderscheidend, enorm duurzaam, kregen alle pers die je je maar kunt wensen (zichtbaarheid, halleluja!) en na een half jaar waren die failliet.

Ik vind dit best schokkend, want ik zweer erbij en heb ook stukken geschreven hoe je anders moet zijn! Hoe je personality in je merk moet stoppen en dat dat echt zorgt voor succes. Zou kunnen, maar kan ook niet.

Start with… what?!
Ook ben ik altijd heel enthousiast geweest over Start With Why van Simon Sinek. Maar ook daar is helemaal geen bewijs voor: dat bedrijven die beginnen met het delen van hun diepste drijfveer, dat die echt succesvoller zijn. Dat is ook echt lastig te bewijzen natuurlijk. Want dan moet je alle andere factoren die van invloed zijn op eventueel succes neutraal stellen of proberen buiten beschouwing te houden. En eerlijk: ik ga naar mijn kapper, hier op de Rozengracht, omdat hij me snel helpt, omdat hij 20 euro is en geen 45, en omdat hij aardig is.

Zijn diepste drijfveer? Geen idee!

Positief denken? Leidt dat naar succes? Nee! Dat is echt onzinnig. Natuurlijk, als er thuis een fles wijn uit je handen flikkert, dan is het goed om te denken: er zijn wel ergere dingen. Prima. (ik heb 10 minuten zitten denken wat, ik kan niets verzinnen, maar toch: er is vast iets ergers!)

Maar steeds maar positief denken en met de kiezen op elkaar de moed er in houden dat kan zelfs ongezond zijn.

Er is een studie gedaan naar mensen die een laag zelfbeeld hebben en dan affirmaties gaan uitspreken. Daar kwam uit naar voren dat die mensen zich na de affirmaties juist beroerd voelen. Want ze geloofden gewoon niet ‘ik ben een mooi mens en kan mijn problemen oplossen’.

En uitgaan van het slechtste scenario, dus heel negatief denken, kan juist heel goed zijn: de werkelijkheid blijkt vaak minder dramatisch, je kunt verder leven als je relatie uitgaat en met een ziekte kun je links en rechts nog best genieten. (hou die fles wijn dan wel goed vast, er zijn grenzen)

Ook schijnt het zo te zijn dat mensen die zich indenken dat het wel fout loopt, meer gemotiveerd zijn om de shit op te lossen. (en toevallig stond op de voorpagina vd Volkskrant vandaag iets over hoe ze corona hebben bestreden in Nieuw-Zeeland. ‘Uitgaan van het ergste.’ Onder andere.)

En sowieso heeft het universum natuurlijk geen oortjes! Dus iets naar het universum roepen, doe wat je wil, geloof je geloof, maar ga niet doen alsof dat wetenschap is en ga sowieso niet tegen anderen zeggen die zwaar in de shit zitten dat ze ‘positief moeten denken’.

Het heftige van mensen die roepen dat je er ‘in moet geloven’ en dat soort shit, is dat ze dat ook zeggen tegen zieke mensen en tegen mensen die bijvoorbeeld zwanger willen worden en waarbij dat niet lukt. En dan wordt het echt grof. Want vooral goede seks leidt tot zwangerschap (maak maar zin!) of de andere methoden die er zijn, maar niet ‘er in geloven’. Dat is gewoon bullshit en die lieve vrouwen die dan uiteindelijk niet zwanger worden lopen verder zonder kind en mét een schuldgevoel: ik heb niet positief genoeg gedacht! Daar kan ik echt kwaad om worden. Hoe zit het met mensen die op straat in coma worden geslagen? Dachten die niet positief genoeg? Walgelijk toch als je zo denkt.

Tot slot: veel mensen die zeggen dan: moet je dan negatief denken. Nou, eh, ja, soms dus wel, maar je moet vooral gewoon blijven denken.

‘Maar je bent niet open minded!’, zeggen mensen dan. Soms voel ik me nog oprecht onzeker worden dan. Maar hoelang moet je open minded zijn? Als je een middag heel secuur hebt uitgevogeld dat homeopathie toch vooral op basis van suggestie werkt, veel placebo, hoevaak moet je daarna nog een onderzoek doen? Op een gegeven moment ‘weten’ we gewoon hoe iets zit toch?

Ik haal graag de quote aan die ik afgelopen week tegenkwam over open-minded zijn:

‘There is a distinct difference between having an open mind and having a hole in your head from which your brain leaks out‘.

Wat kan ik waarmaken?
En nu naar mijzelf:heb ik dingen beloofd waarvan ik nu denk: mmmm, dat kan ik helemaal niet waarmaken?

Kan een copywriter, kan ik jou beloven dat je 10.000 euro meer om gaat zetten door een stuk tekst? Iemand vroeg niet lang geleden ‘ben je conversie copywriter?’ Ik wist niet meteen het antwoord. Maar ja, ik denk het wel. In alle profielen op Happn, Tinder, E-matching, Bumble lees ik dat humor essentieel is. ‘Humor is absoluut een must!’ schrijft Carina, Ellen, Babs, Gaya en Salima. Dus, dat geldt dan ook voor jouw klanten denk ik toch. En humor is zeg maar echt mijn ding.

Maar… Zolang je in het behalen van je doel afhankelijk bent van allerlei dingen buiten je eigen invloedssfeer dan bestaat er geen stappenplan dat je GEGARANDEERD naar succes leidt. Lees die zin nog maar eens.

De overheid kan de BTW op je diensten ineens verhogen. Een concurrent kan met een aanbod komen waar je nooit tegen kunt concurreren. Over een jaar zet IEDEREEN op z’n website heel grappig ook een foto van de ‘kantoorhond’ en moet je weer iets nieuws verzinnen om grappig te zijn. Er kan een pandemie komen.

Wat kan ik je wel beloven?

Ik kan je beloven dat als je met mij gaat werken dat we dan een tekst schrijven waarvan jij denkt: ja, dit is exact wat ik bedoel!
Ik kan je beloven dat ik die tekst ontzettend concreet maak. Helder. Sprekend!

Ik geloof dat als je een verhaal vertelt waarvan iedereen zegt ‘Huh, what the fuck, ik snap er geen kloten van!!’ dat dat voor een hoop minder omzet zorgt dan dat mensen zeggen: ‘Oh, ja, shit. Dit gaat over mij. Wow.’ En dat laatste kan ik beloven: dat ik zorg dat jouw klant het verhaal begrijpt.

Ook ga ik samen met je op zoek naar waar je klant echt mee zit. Dat gaan we zo opschrijven dat er nóg een stap wordt gezet in een verhaal vertellen waar mensen echt van opveren en misschien hun creditcard wel van gaan pakken.

Ik geloof zelf in humor als middel om contact te maken. Maar ik vind dit heel pijnlijk om te zeggen: er zijn zat saaie websites van bedrijven die best prima draaien. Ik trek mijn haren al een tijdje uit mijn hoofd als ik copywriters zie die lekker draaien en niet eens een website hebben. Om gek van te worden. Je moet een website toch? Nou, blijkbaar niet eens.

Dus: je moet bij mij zijn als je zélf in die humor gelooft. Als je een hekel hebt aan dat saaie. Als je vindt dat het wel wat losser mag, sowieso, omdat je verdorie liefde en lol in de wereld wil neerzetten.

Kan ik zorgen dat jij je dienst van 1500 euro meer verkoopt? Ik denk wel dat ik de kans een stuk groter kan maken en twee of drie keer extra de komende 12 maanden dat moet toch lukken. Als je zelf zorgt dat mensen je dienst wel gaan zien!

Om jouw ding te verkopen heb je:

1. een publiek nodig. Als je een koelkast wil verkopen aan een nomadenstam in Afrika zonder stroomvoorziening kunnen we 4 dagen aan je tekst zitten, maar ik vrees dat je geen koelkast verkoopt. Zelfs niet met ingebouwd TV. Zelfs dan niet!

Dus: je hebt een publiek nodig en het goede publiek dat echt een probleem heeft, dat voelt, een probleem dat jij oplost.

2. Je dienst moet echt goed zijn! En dat weet je omdat mensen dat hebben gezegd, je hebt goede reviews en nadat mensen 14.000 euro hebben geïnvesteerd in je, bellen ze je op: kun je volgende maand weer twee dagen langskomen?

Als die twee dingen kloppen, er zijn al een zooi mensen die op jou vertrouwen als de expert, dan ja, dan kan ik helpen om om die mensen echt te inspireren, zodat de conversie omhoog gaat.

En natuurlijk kan ik sowieso nog steeds beloven aan je dat die tekst catchy wordt, dat die lekker loopt.

Dus. Geloof je in humor? Geloof je in lol maken, in gewone mensentaal? Dan kan en wil ik je nog steeds helpen, graag! En ook die persoonlijkheid in je merk: je moet het doen omdat jij het fijn vindt omdat je er in gelooft. En ik geloof ondertussen toch nog steeds wel dat als je jezelf laat zien op je site met iets verrassends dat dat echt bijdraagt an die know, like en trust. Anders gezegd: ik denk dat een saaie drol zijn niet echt helpt in ‘t aantrekken van klanten.

In mijn visie is het nog steeds zo dat je een stuk opvallender en aantrekkelijk bent als je echt een persoonlijk contact met je lezer aangaat.

Zo. Dat!

Tijd voor actie?

Boek vandaag nog je Supercopy Powerhour

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software