Webteksten schrijven: dit zijn de 5 meest gemaakte fouten.

Bezig met je webteksten? Krijg je best wat bezoekers, maar gebeurt er daarna geen drol: geen inschrijvingen voor je nieuwsbrief en uiteindelijk ook te weinig nieuwe klanten?

Of ben je net begonnen (held! In coronatijd, goed bezig, gewoon gaan!) en gaat je website live over een week of wat?

In deze blog deel ik vijf fouten die ik heel vaak zie op websites van kleine en grote bedrijven.

Voor ik naar de fouten ga: als je zelf deze maand nog echt goed wil leren schrijven voor je business, kijk dan meteen even naar de online training, HelloImpact: wervende webteksten schrijven

1. De homepage pakt niet direct de aandacht. 

Veel ondernemers, zeker ook zelfstandig ondernemers, stellen zich voor op hun homepage. Sommigen zeggen er bij wat hun passie is. Lees: ZE BEGINNEN hiermee.

Waarom dat niet goed is? Klinkt toch hartstikke gezellig en enthousiast!

De bezoeker van je website wil graag antwoord op de vraag: what is in it for me?

Hij of zij heeft een probleem en wil dat opgelost hebben.

Begin daarom met het benoemen van de problemen die je oplost. Concreet. Specifiek.

Je wilt dat de bezoeker fluistert: ‘JA! Dit is wel 100% wat ik zoek… wat vet is dit zeg…’

Of dat diegene naar z’n collega rent: yo! Maarten! We hebben gevonden wat we zochten. Check dit. Echt goed, gaat helemaal over onze situatie!

Op je homepage wil je dat mensen na een minuut of twee echt goed weten welke problemen je oplost en ook daarna (daarna) een verrassende introductie van jou, zodat ze een eerste gevoel bij je krijgen.

2. De webteksten zijn vaag

Een onderwerp waar jij instant heel enthousiast over wordt: het kiezen van die ideale klant!

Not. Althans, de meeste ondernemers vinden dit lastig.

Je wil er voor iedereen zijn en dat zorgt er direct voor dat je teksten vaag zijn, algemeen en inwisselbaar.

Je biedt ‘meer succes’ of ‘meer slagkracht’, maar het ráákt je lezer niet, want het is niet specifiek genoeg. Je lezer leest iets dat hij al 300 keer eerder las.

Zorg dus dat je exact weet op wie jij je tekst richt, zo kun je concrete voorbeelden geven van waar iemand mee worstelt en wat jouw dienst concreet oplevert. Wat is haar wereldbeeld? Waar staat ze voor en natuurlijk: half 3 ‘s nachts… waar ligt hij of zij van wakker?

3. De teksten maken geen connectie met de lezers, niet echt.

Je tekst op je site heeft als doel om echt connectie te maken met je lezer. Je lezer moet voelen:

‘Oh, ja, zo kloten is het wel op dit moment…’

Of ‘Ja, haha, herkenbaar voorbeeld!’
Of ‘Oh, jij snapt mij zooo goed.’

Een van de manieren waarop je dat doet is die ene lezer direct aanspreken.

De algemeenheid van teksten zoals ik het hierboven noem, zie ik ook doordat er ‘over de hoofden van de lezer’ wordt geschreven.

Ik lees bijvoorbeeld dit:

‘Veel leidinggevenden worstelen met hun team. Veel leidinggevenden vinden het bijvoorbeeld lastig om te kiezen tussen wanneer ze moeten sturen of wanneer ze juist ruimte moeten geven.

Het belangrijkste criterium voor deze afweging is…’

Dit kan veel directer en persoonlijker en dus vooral leuker! Jij bent toch vreselijk enthousiast over jouw bedrijf, je idee, je aanbod? Laat dat zien! 

‘Vind jij het ingewikkeld om te bepalen wanneer je nu moet zeggen tegen een medewerker ‘Ga je gang’ of wanneer je helemaal niets zegt of wanneer je zegt ‘Dit moet je even anders doen, ik ga het je uitleggen?’

Als je dit lastig vindt: je bent niet de enige.’

Zo maak je direct contact met je lezer. Het woord ‘jij’ of ‘jou’ gebruik je liever drie keer te vaak dan veel te weinig.

4. De Over-mij pagina mist persoonlijkheid 

Ben jij een sprankelend en leuk persoon, in ‘t echte leven? Moeten mensen om je lachen, vinden ze je warm? Of interessant?

Hoe zorg je er nu voor dat mensen na ‘t lezen van je website echt onder de indruk zijn van jou en jouw stijl en aanbod?

Op de over-mij pagina van zoveel bedrijven zie ik een vaag en algemeen verhaal. Een dertien in een dozijn verhaal. Terwijl dit dus mensen zijn die echt goed zijn. En leuk. En verrassend. En innemend.

Verdorie, zeg. Dat is toch een gemiste kans?

Ook hier is dé truc weer: vertel iets specifieks. Voorkom zinnen als ‘ik heb geen van 9-tot-5 mentaliteit’ of NOG ERGER ‘ik ben een mensenmens.’

Laat het zien. Nogmaals: laat het zien. Geef een voorbeeld. Geef een voorbeeld waaruit blijkt dat jij de meest betrokken persoon bent van de hele provincie. Of West-Europa.

5. Het is gewoon allemaal heel saai. 

Zit jij in een markt met heel veel concurrenten?

Humor is je vriend op weg naar klanten die echt voor jou (en je collega’s) vallen.

Waarom er humor op een website moet?

IK ZEG: WAAROM NIET!

Die vraag meende je toch niet serieus?

In ‘t echte leven lach je, ook met klanten. As je gedoe oplost van mensen waar ze echt wel buikpijn van hebben, dan is humor dat wat het licht en behapbaar maakt.

Hoe je dit doet?

Denk aan een concreet en specifiek probleem van je klanten. Zo concreet mogelijk. Overdrijf dit eens een tikkie? De consequentie? Of hoef je helemaal niet te overdrijven? De waarheid is op zich al schrijnend en grappig genoeg toch?

Je website, je webteksten gaan vooral over de struggles van je klanten. Hier valt ook veel in te lachen.

Doe jij iets met administratie voor je klanten? Dan hebben jouw klanten misschien wel een huis dat ontploft lijkt met 30 bonnetjes die sowieso niet meer te vinden zijn. Grote tyfus zooi.

Voel je? In die bende, de bende in het leven van je klant, zit ook altijd een grap toch?

Gebruik dat en laat zien wie je echt bent: leuk, grappig, betrokken, professioneel en ook vooral: lichtvoetig waar het kan.

 

Wil je nu meer?

Wil je echt met die webteksten aan de gang? Stel je het al maanden uit en schaam je je steeds voor je website? Begin dan vandaag met HelloImpact dé online training Wervende Webteksten Schrijven voor dienstenondernemers als jij. 

LET OP: als je vóór 14 augustus start krijg je extra’s. 

Webteksten schrijven: dit zijn de 5 meest gemaakte fouten.

 

Meer inspiratie nodig? Ontdek hoe je onweerstaanbare teksten schrijft

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software