Dus je hebt een te gekke Online Training gemaakt. Het was een training die je live gaf, maar toen kwam corona. En nu doe je het via video.

Je staat bijna op ‘t punt om je training aan de wereld te laten zien, je wil ‘m vaak gaan doen, er goed mee verdienen. Verkopen die handel, via je website.

Hét gedeelte dat je pittig vindt: hoe je online, via je website jouw dienst, je online training sterk presenteert met teksten die werken.

Je bent niet de enige die dat ingewikkeld vindt.

In deze blog geef ik je een paar concrete tips zodat je online een stuk meer trainingen gaat verkopen met teksten die lekker lopen.

Wat ik nu veel zie: een stukkie tekst van nog geen 300 woorden en daar moet de lezer het mee doen. Voor mensen die jou nog helemaal niet kennen verklap ik je: die 300 woorden zijn echt te weinig.

Wat ook mist in die stukjes tekst is een duidelijk resultaat van wat ik ga leren.

Wat ik eigenlijk vooral zie is dat ik er als lezer geen vertrouwen in krijg. Dat ik niet enthousiast wordt. En het roept allerlei vragen op. Ik heb mega veel twijfel.

Terwijl die training 1975 euro kost. Al zou ik dat makkelijk kunnen betalen, dan nog wil ik online wel alle vertrouwen voelen, want het is hoe dan ook een beste beslissing om mijn team aan jou toe te vertrouwen. Of om met jouw mijn problemen in mijn relatie te bespreken (ik wil elke dag drie keer, mijn vrouw maar eens in de week. Een rondje wandelen door het park.)

Normaal verkoop je jezelf en je dingen vast met een leuk gesprek. Live. Je breekt het ijs. Je vraagt door. Je reageert op de bezwaren.

Maar hoe doe je dat online?

Dit zijn de tips om met jouw teksten dezelfde fijne en overtuigende indruk te maken als dat jij live doet. Of om op z’n minst zo ontzettend aantrekkelijk verhaal neer te zetten dat iemand je een mail gaat sturen om hierover te kletsen.

1. Geef je training een aantrekkelijke naam.
Een goede naam voor je dienst heeft een paar kenmerken: het is helder. Het is aantrekkelijk. En je vertelt iets over het droomscenario, de ideale uitkomst voor je lezer! En oh, ja: het is makkelijk te onthouden.

Wat ik nu zo vaak zie is:
‘Training Effectief Communiceren.’

Mwah. Zo ken ik er nog wel een paar honderd. En ik word er niet echt enthousiast voor gemaakt. Het prikkelt niet!

Hoe wel?

Bijvoorbeeld: Heerlijk Samenwerken voor Professionals: De training waarin je leert met de lastigste collega’s om te gaan.

(doe je zelf iets rond samenwerken? Verzin dan wel zelf iets! Dus varieer op bovenstaande)

Na een sessie met mij heeft trainster Salomé de La Mar de titel Soepele Samenwerking Voor Thuiswerkende Teams. gekozen.

Je weet in dit geval of ‘t voor jouw geschikt is (Thuiswerkende Teams), het klinkt lekker, het allitereert goed en het is helder waar ‘t over gaat.

Nog een voorbeeld: In twee maanden fit: het nuchtere afvalprogramma voor jonge moeders.

De vraag die je stelt is:

Wat is de ultieme uitkomst van jouw training? Verwerk dat in de titel! En wees je er zeker van dat deze ultieme uitkomst is, de uitkomst die jouw ideale klant wil. Lees hier hoe daar verwarring over is. 

2. Beschrijf concreet en helder wat je deelnemers gaan leren.

Misschien is dat nog wel de fout die ik het meest zie: een verkooppagina voor een uitgebreide dienst, met allerlei sessies, 1-op-1 coachings en werkbladen, wordt verteld in veel te weinig woorden.

Het probleem is dat veel lezer jou nog niet kennen of gewoon nog niet zo goed. Er moet dus nog vertrouwen opgebouwd worden. Dat kan uitstekend online, met woorden.

Maar die woorden moet je ze dan wel geven. Ze hebben details nodig om het gevoel te hebben dat dit voor hen een geweldige keuze is.

Wat je doet is hen helpen met het nemen van een goed afgewogen keuze. Een goed geïnformeerde keuze.

Vertel daarom wat ze in module 1 leren, wees daarin precies en vertel ook wat het concrete resultaat is. En doe dit ook voor module 2, 3 en 4. Uitgebreid en gedetailleerd.

3. Wees helder

Dit lijkt misschien een open deur, maar uit groot onderzoek blijkt dat 97% van de trainers en experts vage, niet leesbare afstandelijke taal gebruikt in hun teksten. Het grote onderzoek heb ik zelf uitgevoerd de afgelopen 2 jaar. Graag gedaan.

Zonder gekheid:

Wat is ‘een transitie maken binnen de salesafdelingen?’ Wat is ‘je innerlijke behoeften afstemmen met je omgeving om zo de vertaalslag te maken naar concrete verbeterstappen.’

Doe niet! Lelijk! En niemand snapt je!

Mensen, ook jouw bijna-klanten, denken altijd in concrete problemen en dromen. Als ze piekeren over waar ze zo ontzettend mee zitten, datgene waar jij bij kan helpen met je training, denken ze in alledaagse menselijke taal. En over concrete dingen.

Schrijf dus ook op je verkooppagina in alledaagse menselijke taal.

Veel trainers worden bij het schrijven van hun teksten ineens wat gespannen. Het stemmetje ‘ik moet nu heel, heel professioneel overkomen’ houdt je bezig en dat zorgt meestal niet voor de beste teksten. Ik denk dat dat de reden is dat mensen ineens moeilijke woorden gaan gebruiken, want jeetje, ja: mensen moeten wel zien dat jij heel goed bent!

Ontspan.

Schrijf zoals je praat.

Dat werkt echt het beste, want mensen doen altijd zaken met mensen. En vertrouwen winnen doe je vooral door zo begrijpelijk mogelijk te zijn.

Dan lezen mensen je toffe aanbod en krijgen ze een gevoel bij jou. Een gevoel van: hé, da’s ook nog een leuk mens. Erg belangrijk, want mensen doen altijd zaken met mensen.

Wil je los van deze pagina weten wat de 5 meest gemaakt fouten zijn op websites van trainers en coaches? Lees ze hier.

Webteksten schrijven lastig? Download hier ‘t e-boek dat je in zeven stappen leert hoe je onweerstaanbaar schrijft

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software