Lekkere tips voor meer personality in je merk! - HelloHumanity
Dit stuk schreef ik eerder voor Frankwatching.com

Wat balen, hè? Dat je niet de enige bent met een financieel adviesbureau. Dat je niet de enige bent die een trainingsbureau heeft in Leidinggeven Aan Vrouwelijke Politieagenten Met Schietvrees.

Echt jammer. Dan belde iedereen de hele dag bij je aan. Op je kantoor. Lekker! Dan gingen mensen meer bieden omdat ze vandaag nog geholpen willen worden. Binnenlopen met die handel.

Moet je voorstellen: staan ze allemaal met een spandoek gillend voor je huis, je naam te roepen. Zoals dat ging met Michael Jackson. (dit voorbeeld kan niet meer, ik overweeg Jan Smit als nieuw voorbeeld te kiezen. Grapje.)

Dat is wat je wil, geef toe: je wil dat ze voor je huis staan en je naam roepen. Of moet ik zeggen: je wil gewoon meer klanten en opvallen!

Onderscheid je in je teksten

Wat kan helpen is jouw persoon meer te laten zien in je merk! En als je met een cluppie bent: dat jullie je eigen wat meer laten zien in het merk. Concreet: je kunt dat doen op je website, met name natuurlijk op je Over-mij pagina. Maar ook op de homepage schrijf je natuurlijk iets over jezelf.

En weet je wat de beste reden is om dat te doen: omdat het leuk is! Omdat jij een mens bent en die mensen die je wilt helpen ook. Ik hou daar enorm van. Eigenaardige types die niet alleen maar ‘administratiekantoortje’ spelen, maar ook gewoon leuke, verrassende mensen zijn. Die menselijk worden, mensen waar je een band mee kan voelen.

Een ander voordeel is, is dat je de kans groter maakt dat je mensen aantrekt die bij jou passen. Mensen die jouw stijl superleuk vinden die willen je volgen en kiezen van alle administratiekantoren dan voor jou.

Om een opmerkelijk merk te zijn moet je laten zien wie jij bent met dat wat je mooi, lelijk, raar of speciaal vindt.

Als je de onderstaande vijf vragen beantwoordt krijg zet je een eerste stap.

1. Hoe wil je zijn? Wie wil je zijn? Wat voor gevoel wil je oproepen?

Toegegeven: dat zijn verdorie drie vragen.

Wat ik proef op veel websites is degelijkheid. Trainingsbureaus, die financieel adviseurs, Webdesigners: degelijk. Ook bescheidenheid, een vleugje Calimero alsof die klant jouw geluk bepaalt en jij alleen mag hopen dat er eens een opdracht komt.

Wil jij echt degelijk en bescheiden overkomen? Als dat zo is: ga ervoor. Maar als het niet zo is: hoe dan wel? Grappig, klunzig, dolenthousiast? Fanatiek, heel erg betrokken, met een snipper humor? Ga het doen en voel wat werkt voor jou.

2. Waar ben je echt een sukkel in?

Een sukkel? Zeg ik hier dat je moet delen waar je een sukkel in bent?

Ja, zelfspot werkt en dat weet je natuurlijk ook wel: in het echt, die ene vriend of vriendin die zichzelf niet al te serieus neemt, dat is fijn toch? Verfrissend als ook een bureau dat doet, zeker als jij een niet sexy business hebt. Zoals verzekeringen, of iets met privacy en security. Administratiekantoor? Kan dat leuk en opvallend?

Kijk, jouw klanten zijn mensen en jij bent dat ook, dat schept een band, en dus per definitie gaat er de ganse dag van alles mis. Dat hoort er compleet bij, bij het menszijn. Ik baal daar ook van, want ik zou zo graag perfect en gebalanceerd zijn en alles in mijn leven met een geduldige glimlach verwelkomen.

Maar helaas. We zijn allemaal mensen. Aan het begin van de maand besloot je echt af te vallen en gisteren schoof je zo’n koker Pringles naar binnen. Snap je?

Als je bijvoorbeeld nu bij mij thuis komt, dan ligt er nog wat kattenkots op de vloer en een uitgeveegde bloedvlek op de muur in de slaapkamer. Bloed van een mug, of nou, ja, dus van mij. En ik wilde die bloedvlek wegvegen, afgelopen nacht. Met spiritus. Maar dat is niet het goede middel! (iets anders: iemand zin in verkering met mij?)

Misschien laat jij regelmatig aardappels aankoeken, omdat je precies op dat moment je Facebook staat te checken of je feliciteert mensen altijd een dag te laat voor hun verjaardag. Of je sluit jezelf zeker twee keer per jaar buiten. Of je besluit drie keer per maand om toch weer te stoppen met Tinder (me!)

Hoe dit concreet werkt: op je over-mij pagina vertel je natuurlijk wat voor mooie projecten je tof vindt. Je noemt vier grote corporates waar je mee gewerkt hebt. Bam. Daar is die expertstatus. En dan zet je er ook bij waar je een kluns in bent.

Je bent in 1 klap een expert. En een mens!

3. Wie zijn je helden?

Zeker als jij online helden hebt, businesscoaches, copywriters, of experts: hoe doen zijn dat met het delen van hun verhalen? Wie vind jij leuk om te volgen en waarom? Wat is het moment dat je ingenomen bent door iemand? Vind je Marc-Marie Huijbrechts grappig of heb je juist een zwak voor een Peter R. de Vries?

4. Wat vind jij superstom of retetof?

Vorige maand typte ik met pijn in de buik een stukje op LinkedIn, waar ik hevig onzeker over was, maar ik moest het kwijt.

Het ging over de vraag of je alle klanten accepteert, of dat je met sommigen niet werkt.

Ik liet in dat stukje weten dat ik chakrahealers en homeopaten niet met copy help en al helemaal geen mensen die de hele dag roepen dat je moet manifesteren en positief moet denken.

Ik vond dat spannend om te schrijven, want ik weet dat het gevoelig ligt. Ik schop tegen schenen. En natuurlijk troost ik me met de gedachte dat die groep hun eigen zalfjes tegen de pijn hebben, maar toch, ik word niet graag gehaat.

En toch maak je daarmee enorm connectie met mensen die hier ook helemaal niets mee helpen.

5. Beantwoord deze grappige vraag

Ik vind dit de grappigste vraag die ik het laatste half jaar las. Een vraag waardoor je jezelf ineens heel specifiek, grappig én persoonlijk laat zien.

Als iedereen op de wereld een kloon van jou zou zijn, hoe zou de wereld er dan uit zien? 😀

Ik zag ‘m langskomen op Facebook. En al die copywriters gingen los op de vraag.

‘Dan zou de hele wereld bestaan uit superknappe, geniale narcisten!’

‘Er zou zeker weten een tekort zijn aan rode lipstick.’

‘Dan zouden alle mensen steeds hun sleutels zoeken.’

‘Dan zou er in alle wastafels vuile vaat staan, niemand zou zijn kleren strijken, maar iedereen is f*cking hilarisch dus het is oké.’

Grappig of niet? En snap je de vraag? Snap je waarom de vraag er toe doet als jij een van de 4251 financieel adviseurs bent?

Welke van de bovenstaande voorbeelden vind jij grappig, of misschien zelfs innemend? Wat treft jou? En valt het je op dat het allemaal verhalen zijn waar mensen zichzelf niet al te serieus nemen?

We willen verbinding voelen.

Auteur Brene Brown zei: We are hard wired for connection.

We zoeken herkenning om ons heen, mensen die zijn als wij.

En met die mensen willen we heel graag zijn. Om zaken mee te doen, om financieel advies van te krijgen of onze website door te laten fiksen.

Als iedereen een kloon van mij zou zijn? Dan zou iedereen elke dag de moonwalk even oefenen, nog steeds.

Meer inspiratie nodig voor lekkere, maar vooral eigenzinnige en grappige teksten? Download Pretty Prachtig: de Pret PDF met +15 heerlijke voorbeelden van eigenzinnige en grappige copy 👇🏼 (100% glimlach-garantie)

 

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website.

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Heb je de Pret PDF al? Met +15 heerlijke voorbeelden van grappige en eigenzinnige copy?

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software