Eerder gepubliceerd op Frankwatching.

Wil jij via LinkedIn heel graag meer klanten vinden? Plaats je een paar keer per week een update in de hoop dat mensen er op reageren, of ben jij die ene nieuwe dienst of dat product onder de aandacht aan ‘t brengen en wil je dat je event volloopt?

Vrijwel iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Jij bent niet de enige: je organiseert een event, je bent in de verzin-fase helemaal enthousiast, je maakt zelfs sprongetjes in de woonkamer, je voelt dat je leeft en dat alles weer zin heeft.

Zo is er geen zak aan.

En dan ga je je ‘unieke event’ promoten en drie onthutsend teleurstellende weken, een paar slapeloze nachten later zeg je de hele shit af: vier deelnemers in plaats van de 75 die je had gehoopt en die het ook echt moesten worden. Nauwelijks reactie op je updates. Je voelt je zo in de steek gelaten. Je bleef maar herhalen wat voor leuk iets je had bedacht en aan de prijs kon het ook niet liggen. Wat. Is. Hier. Aan. De. Hand. Beter maar stoppen met dat hele ondernemen? Zo is er geen z*k aan.

Voor ik naar die ene fout ga die veel ondernemers maken in hun copy (en hoe je wel wervende copy schrijft die geld binnenbrengt) ben ik enorm van de realistische insteek:

soms weet je niet waarom het niet lukt en mislukking hoort bij het leven. Je kunt alles analyseren, maar je weet het niet. Te weinig mensen kennen je, er zijn verhalen over 5 broden en 2 vissen en dat dat ineens heel veel meer werden, maar als je een maillijst hebt van 75 man en je wilt je product 200 keer verkopen: lastig. Die truc met die vissen, niet iedereen kan die.

Wat er waarschijnlijk mis is met je copy

Een belangrijke reden dat veel projecten niet lukken is: copy die niet werkt. Specifiek: die ene ultieme, echte, urgente behoefte van de klant wordt niet benoemd.  

Ik leg het uit en ik laat het je zien. Neem onderstaande update:

‘Wil jij weten wat RET kan betekenen voor je leven?’

Of:

‘Wil jij weten hoe je je eigen haven kunt zijn?’

‘Wil jij meer gaan luisteren naar je innerlijke stem?’

Wat is er mis met bovenstaande openingszinnen van updates?

Het is niet de echte, primaire behoefte van je doelgroep. Ik durf dat te beweren zonder ik je doelgroep ken. De checkvraag die je voor elke post die je plaatst (of elk event dat je organiseert) moet stellen is: wat is echt de behoefte van mijn klant, van degene die ik wil bereiken?

Als ik die vraag zo nu aan je stel ga je daar vast over nadenken en kom je over vijf minuten met een antwoord. Right?

Dan is mijn volgende vraag: is dat echt wat ze willen of is dat wat je opschreef of bedacht jouw aanname over wat ze willen? Cruciaal verschil.

Waarom dit vaak fout gaat?  

Smoorverliefd op jezelf…

Vooral bij veel kennisondernemers – mensen die smoor- en smoorverliefd zijn op de methode die zij gebruiken zoals Getting Things Done of RET – zie ik dat het daarin vaak mis gaat.

Misschien dat je het herkent: jij hebt een visie. Die visie drijft je. Je hebt het ontdekt een jaar of wat geleden en je hebt gemerkt hoe bijzonder het is. Ik bedoel schellen-van-de-ogen-bijzonder. Zoals ik zei: je bent smoorverliefd op de methode. Je klautert regelmatig op daken met een megafoon en begint dan vijf minuten te roepen.

‘Mensen, jullie moeten in het hier en nu blijven! Superbelangrijk. Doe het! In het hier en nu, allemaal! Doe dan, hup, hup!’  

‘Yo, luitjes! Los je jeugdtrauma’s op. Superbelangrijk! Doe het! Laat die trauma’s los! Hallo? Anybody home? Los je jeugdtrauma’s op!!’

‘Leidinggevenden allerlanden: echt luisteren! Je moet echt, echt luisteren! Tjonge, jonge: luister nu eens echt!’

Kijk, ik maak er een beetje cabaret van, maar eerlijk: met jouw enthousiasme is niks mis. Het is heerlijk dat je iets gevonden hebt dat je raakt, bezighoudt en als je ook nog ziet dat mensen er meer van gaan glimlachen, vaker huggen met hun geliefde of dat het ze steeds beter lukt om rond 10 uur ‘s avonds de ribbelchips en glacekoeken te laten staan.  

Maar voor een succesvolle LinkedIn-update is het essentieel dat je met name helemaal verliefd bent op je potentiële klant, zijn verhaal, zijn vraag.  

Waar ligt je klant van wakker, midden in de nacht?

Letterlijk. Beschrijf het. En hoe groot is de kans dat hij of zij om 3.24 terwijl hij luistert naar de ademhaling van z’n partner denkt:

‘Ik moet meer naar mijn innerlijke stem luisteren, ja, echt.’

Ik denk het niet, hoewel jij weet dat hen dat wel gaat helpen.  

(even tussendoor, ik word altijd melig van een term als ‘innerlijke stem’. Mensen die dat schrijven, gingen altijd iets heel verheffends doen nadat ze luisterden naar hun ‘innerlijke stem’, bijvoorbeeld witte tijgers leren mediteren in Nepal, terwijl ik me afvraag of je ook kan schrijven: ‘Ik luisterde naar mijn innerlijke stem en trok een bereklauw en frikandelletje speciaal uit de muur.’ Kan je dit ook zo gebruiken? Ik hoor het graag!)

Enfin, terug mijn punt.

Hoe je wel aandacht krijgt

Waar ligt jouw klant echt wakker van? Adresseer dat in je LinkedIn-update als je iets wil promoten.

En weet daarin dat de problemen of wensen of dromen waarvan zij wakker liggen altijd super concrete problemen zijn.

Zo werkt het nu eenmaal: hoe verdien ik een paar honderd euro per maand meer? Hoe ga ik mijn leidinggevende overtuigen van een salarisverhoging? Wat ga ik precies zeggen? Hoe zeg ik die date af zonder dat die vrouw helemaal over de zeik gaat? Hoe zorg ik dat het thuis gezelliger wordt met mijn twee puberjongens? Moet ik strenger zijn? Loslaten? Hoe?

Ter verheldering van mijn punt neem ik mijn eigen business als voorbeeld.

Ik geloof zelf in copy met personality. Ik geloof dat het cool is als veel meer mensen zich geen fuck aantrekken wat anderen van ze vinden en dat ze het zakelijk stijve jargon achter zich laten. Gooi wat humor in je copy, wees een leuk merk.

Maar is dat waar mensen ‘s nachts van wakker liggen? Nope. Jij ligt niet wakker van te weinig humor in je copy. Jij denkt niet: ik moet meer persoonlijkheid in mijn merk. Jij ligt waarschijnlijk wakker van het eerste dat ik in dit artikel schreef, ga maar eens terug naar boven. Dat is wat je bezig houdt. Heb ik gelijk?

Jij wil meer klanten. Je wil dat er lekker geld binnenstroomt. Jij wilt leuke dingen kunnen doen met je geliefden . Niet altijd zuinig hoeven doen met je centen. En je wil succes. Dus als ik mijn verhaal over humor, personality en anders durven zijn bij jou aan de man wil brengen, moet ik eerst even naar jou, waar jij bent met jouw verhaal, met jouw dromen en verlangens. Kunnen we het daarna over personality hebben. En of je innerlijke stem ook schor kan worden.

Vond je dit inspirerend? Dan vind je dit helemaal cool: HelloMoney, Bye-bye Boring, met de 9 stappen naar Overtuigende Webteksten voor Trainers en Experts. Gratis download! 

Deel dit met jouw vrienden
  • 6
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een fijne business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Klaar voor meer klanten via je site?

Schrijf je in voor de gratis dinsdag update die jou helpt met onweerstaanbare copy. Je blogs en webteksten veranderen van mwah naar JA!

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Powered by WishList Member - Membership Software