Hoe raak je mensen met jouw woorden? Op je website, in je blog?

Hoe zorg je dat je teksten freaking overtuigend zijn?

Ik heb er al meer blogs en video’s over geschreven. De allereerste stap is altijd: godvergeten duidelijk zijn in wat je nu echt bedoelt! En daarom: jeukwoorden vermijden. Opvallende teksten die raken zijn om te beginnen helder. Crystal clear.

En laten we eerlijk zijn: dit soort termen, mijn god: wat een jeukwoorden.
Ik krijg er jeuk van net als alle andere Leuke Mensen In Het Land.

En daarom ben ik fan van Japke. Japke d. Bouma.
Een verfrissend helder licht op LinkedIn. Iemand die ook durft te zeggen wat ze ruk vindt. Ik heb een voorliefde voor mensen die zeggen wat ze ruk vinden.

Ik ging eens even fijn ‘de verbinding aan’ met Japke. En stelde haar een paar vragen. Over de jeukwoorden dus.

Japke! Je houdt je al een tijd bezig met jeukwoorden. Je schreef er een paar boeken over.
Wat is precies de definitie van een jeukwoord?

Een woord waar je jeuk van krijgt. Zo simpel is het eigenlijk. Jargon, clichétaal, holle frasen. Blabla-taal.
De meeste jeukwoorden worden gebruikt om gewichtiger over te komen. Verder worden ze gebruikt om mee te liegen en om mee te verhullen dat je totaal geen idee hebt waar je over praat.

Wat maakt dat je je daar zo aan ergert? Wat is jouw fascinatie met deze woorden?

Ik ben een nuchtere vrouw met Gronings-Friese wortels. Mij is met de paplepel in gegoten dat als je dure woorden nodig hebt om je punt te maken, je geen punt hebt. En dat als je alleen maar jeukwoorden kunt gebruiken om de essentie van je werk uit te leggen, je geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent.

Verder staan jeukwoorden het werkplezier in de weg. Het maakt het werk saai. Zodra mensen clichés horen, gaan hun oren dicht; jeukwoorden gaan het ene oor in en het andere uit; iedereen praat elkaar na. Zeg het gewoon in je eigen woorden. Dat kost wel veel meer werk, maar je ziet dat mensen enthousiaster reageren als je het doet.

Hoe helder is jouw boodschap? Download nu In Zeven Stappen Naar On-weer-staan-bare Teksten Waar Je Business Zeg Maar Heerlijk Van Gaat Groeien.

En heel veel mensen snappen dat soort taal ook écht niet. Dat is wel de serieuze ondertoon van mijn werk: de taal van de overheid, gemeenten, instellingen maar ook bedrijven, ‘gewoon’ op de werkvloer is veel te ingewikkeld geworden. Mensen weten door jeukwoorden vaak niet wat er van hen verwacht wordt. Jeukwoorden maken het leven onduidelijker. En lelijker, ook dat. Maar dat is een stijlkwestie.

Wat is jouw eigen favoriet? Het jeukwoord you love to hate?

Ik vind uitrollen eigenlijk heel leuk: concepten uitrollen, pilots uitrollen, netwerksystemen, laptops: er wordt van alles uitgerold en dat zie ik dan voor me. Ik ben nogal een beelddenker.

Waarom moeten mensen die woorden niet gebruiken?

Omdat het gemakzucht in de hand werkt en het werk onduidelijker maakt. Zie hierboven. Het effect van duidelijke taal is ongelooflijk! Je krijgt er mensen veel makkelijker enthousiast mee. Nadeel: je moet wel écht weten waar je het over hebt, als je in duidelijke taal spreekt.

Ikzelf ben tekstschrijver en ik help met name trainers en experts met het schrijven van heldere en lekkere teksten voor hun website en blogs. Ik lees op LinkedIn en ook op die websites regelmatig termen als ‘authentiek leiderschap’, of ‘intuïtief leiderschap’. Enig idee wat dat precies is?

Geen flauw idee. Alsof je leiderschap kan leren, ook. Leiderschap héb je, of dat heb je niet. Ik word allergisch van al die ‘leiderschapscursuspraatjes’. je herkent zo’n ‘leider’ al van een kilometer afstand. Dan zeggen chefs ineens: ‘Ik begrijp je woede’, ‘Ik hoor wat je zegt’. of ze gaan steeds samenvatten wat je net gezegd hebt.
Dat leren ze op dat soort cursussen.

Hoe verklaar je het succes van je jeukwoorden-missie? Je hebt een aantal boeken geschreven, er wordt flink gereageerd op je berichten? Iedereen viert de onzin met liefde!

Boeken over taal zijn altijd heel populair, ik zie dat niet perse als mijn verdienste alleen. Mensen vinden het heerlijk om te gruwelen bij onduidelijke taal. In het geval van mijn columns: veel mensen vinden het leuk om er grapjes over te maken, zoals ik doe.

Mijn humor is voor hen een manier om het gesprek over dit soort termen en daarmee over het werk te openen. De ondertoon is namelijk wel serieus, zoals ik hierboven schreef. Werk kan zoveel leuker! En dat begint vaak bij duidelijke taal.

Geen Jip en Janneke-taal, begrijp me niet verkeerd! Jip en Janneke-taal is kleutertaal. Daar gaat mijn missie niet over. Mijn missie gaat over duidelijk en helder zeggen wat je bedoelt; oorspronkelijkheid. Net even iets langer nadenken voor je iets zegt. Duidelijke taal is heel moeilijk. Maar als je er eenmaal aan went, maakt het je leven zoveel malen leuker.

Wat is je tip voor experts en trainers die woorden gebruiken als ‘persoonlijk leiderschap’ of ‘intuïtief leiderschap’ of ‘authentiek leiderschap’?
Ik zeg altijd dat ze dat niet moeten gebruiken omdat het niet helder is en mensen niet weten wat je echt bedoelt. Jij nog toevoeging daarop?

Vergeet niet dat het een enorm verdienmodel is geworden. Mensen betalen graag grof geld voor dit soort onzin. Als het als onzin ontmaskerd zou worden, scheelt dat veel ‘trainers’ heel veel inkomsten.

 

Ook benieuwd naar meer van Japke? Hier vind je haar boek ‘Ga Lekker Zelf In Je Kracht Staan‘ of ‘Uitrollen is het nieuwe doorpakken’. en natuurlijk fijn actueel momenteel: Werken Doe Je Maar Thuis.

nb. de linkjes naar de boeken gaan naar een boekenwinkel in Bos en Lommer in Amsterdam en ik krijg een klein percentage van de verkoop.


Japke d. (Doutzen) Bouma (1970) is journalist bij NRC.
Jeukwoorden? Waarom je deze beter niet gebruik op je site.

Zelf betere (web)teksten schrijven? Download Niet-Saaie Webteksten Die Werken, het e-boek met 7 toffe tips.



Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)


Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software