Worstel je met het schrijven van lekkere pakkende blogs waar mensen op reageren? Die je meer fans opleveren?

Dan heb ik zeer binnenkort iets heel fijns voor je. Het Beautiful Blog Project. Je gaat ontdekken, exact, hoe je onweerstaanbare blogs schrijft. Superconcreet, want ik geef je gedurende een door jou gekozen periode concrete feedback op je blogs. Waardoor je steeds meer snapt hoe je dat doet: mensen raken, vermaken, ontroeren en inspireren met je verhaal.

Hoe dat in z’n werk gaat? Hieronder lees je mijn reactie op een blog die ik ontving. Ik heb de titels en andere dingen veranderd zodat hij anoniem is, maar je krijgt én de tips, die je vandaag nog kan gebruiken voor jouw blog – en mail en website, tamelijk universeel – én je ziet hoe ik dit doe.

De Wet Van De Volle Kofferbak

Feedback op de blog van Sacha.

Wat opvalt in je hele stuk: lekker los geschreven. Alsof je met een glimlach je stukkie zit te schrijven. ‘Zet mij op een Duitse camping neer en je maakt me intens gelukkig’

Dat is een lekkere zin. Bam. Het woord ‘heul’, verderop, vind ik leuk, je maakt het conversational, los en met een knipoog.

Er zijn een aantal dingen die anders kunnen zodat je je lezer meer betrokken maakt:

‘En dan die campingwinkel jongens, hoe ze dat orderen. Kunnen ze bij de Lidl een puntje aan zuigen, echt.’

Er is iets bijzonders aan die camping, zo lees ik, maar wat het exact is laat je weg.

Show don’t tell doet hier wonderen. Vertel de lezer letterlijk wat je ziet. Niet wat je denkt.

Als je dat doet dan zie ik het ook voor mij en de verbeelding is geprikkeld. Dat maakt me nog meer betrokken bij je stuk.

Verderop: ‘op allerlei manieren in de vingers snijdt’

Spreekwoorden en gezegden werken niet goed, want ze zijn niet beeldend, je leest er snel overheen omdat we ze al vaak hoorden. Hoe ziet het ‘in je vingers snijden’ er letterlijk uit?

‘Maar je voelt natuurlijk op je klompen aankomen:’ Ook een gezegde, niet beeldend!

Over de titel: De Wet Van De Volle Kofferbak.

Als dit stuk voor mensen is die jou al kennen, al leuk vinden en al weten dat je top bent, dan is deze titel prima. Prima omdat hij nieuwsgierig maakt.

Als je dit stuk veel gelezen wil hebben bijvoorbeeld op LinkedIn, door het netwerk van je netwerk zou ik een titel kiezen die én nieuwsgierig maakt op een manier waardoor de lezer ook weet waarover dan.

Het probleem dat je tackelt is me niet 100% duidelijk, maar ik gok: mensen twijfelen veel, weten niet wat ze moeten doen in hun business. Ze hakken geen knopen door.

Dan zou ik iets doen in de trant van:

Last van een overvolle to do lijst? Dit helpt mij!

Tot slot het belangrijkste wat mij betreft:

Je begint met een verhaal over de camping. En na een zin of 10 of 12 weet ik eigenlijk nog niet waar je heen gaat en vooral niet wat ik er aan heb.

De What’s In It For Me ontbreekt in ‘t eerste gedeelte. Hierdoor word ik onzeker als lezer, en wat ongeduldig. Wat moet ik hier mee? In plaats van: oh, dit is goed, dit is precies waar ik mee worstel…

Ik zou altijd beginnen bij ‘t beschrijven van het probleem of de uitdaging of de droom, zo pak je mijn aandacht direct. Nogmaals: dit geldt voor een blog waar je nieuwe mensen mee wil inspireren en bereiken, die eventueel ooit klant van je worden.

‘Ken je het dat je je overweldigt voelt door alles wat je moet doen?’

Als voorbeeld. En dan: ‘Snel beslissingen nemen kan moeilijk zijn (I know!), ik heb 3 tips waardoor het mij lukte.’

Als lezer weet ik dan: ah, dat waar ik al weken mee loop te kutten, daar krijg ik nu advies over.

Eventueel weef je ‘t verhaal van de camping er door heen, beeldend en persoonlijk, maar open met dat wat voor je ideale lezer het meest ideaal is. Het meest prangend ook.

Tot zover!

Ga er fijn mee aan de slag. Je beschrijft namelijk een heel realistisch probleem waar velen narigheid en stress van hebben. En onthoud: don’t go for perfection, go for progression.

Tot volgende week, Johan

PS. wil jij ook onweerstaanbare blogs die de lezer ontroeren, raken en vermaken zodat je lijst groeit en je meer fans krijgt? Op 1 oktober begint The Beautiful Blog Project. Leer hoe je onweerstaanbare blogs schrijven die mensen wel moeten lezen. In 4, 8 of 12 weken leer jij de kunst van onweerstaanbare blogs schrijven. Elke week ontvang jij op je nieuwste blog mijn feedback. En meer.

Op de hoogte blijven? Stuur mij een mail en ik je mail je er de 1e oktober over! 

Of: DOWNLOAD Jouw lekkere spiekbriefje Van Saai naar Sprankelend, 5 tips voor onweerstaanbaare copy. 

Dan ontvang je ook daarna de aankondiging over dit mooie project!

Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een fijne business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Nooit meer saai. Lekker leren schrijven, zodat je tekst danst en exact de goeie mensen aantrekt.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Powered by WishList Member - Membership Software