Geen BS meer: wat kan een copywriter je echt beloven? - HelloHumanity

Noem mij heiliger dan de paus, maar ik hou niet van onzin. Vooral niet van onzin verkopen.

Ik zit in een branche waar ik me daarom regelmatig ook totaal niet thuis voel. De wereld van marketing en in mijn geval copywriting.

Wat voor totale onzin-reclame zag ik gisteren toch? Oh, ja. Robyn. ‘Voel je goed met Robyn.’ Zoiets.

Ik ben de laatste tijd meer en meer bezig geweest ook met alle beloften die er in de management- en marketingwereld worden gedaan. En hoe ik dat zelf doe. Ik las het boek De Succesillusie van Richard Engelfriet.

Richard Engelfriet is dagvoorzitter en zo is hij veel op allerlei events en seminars en hoort hij nogal eens een spreker waarvan hij denkt: goh, interessant, hoe kom je aan dit verhaal? Wat is de onderbouwing ervan?

In het kort:

SMART-doelen stellen: er is helemaal geen bewijs dat dit ook echt een voorspellende waarde heeft voor succes. Er wordt vaak naar een onderzoek verwezen en dat onderzoek bestaat niet. Ik vind persoonlijk als je dan steeds een onderzoek noemt dat het dan wel minstens moet bestaan, toch?

Schokkend? Vind ik wel een beetje, want ik riep een 10K-challenge uit en doe vaak heel SMART doelen stellen om dan met de tong uit mijn mond heel erg hard te gaan werken.

USP. Hier kom ik op mijn eigen terrein. Unique Selling Propositie. Ik heb ook in heel wat blogs beweert dat je je moet onderscheiden. Schijnt totaal niet waar te zijn.

Op dit moment denk ik over mijn eigen onderscheidende kant vaak: mensen vinden me doodeng. Heel leuk om een duimpje aan te geven op social media, ik tover blijkbaar een enorme lach op die gezichten, maar mensen worden ook wat zenuwachtig van zoveel eigenheid. Misschien vinden toch ook wel veel mensen het fijn om met een copywriter die vooral heel gewoon is, zoals er ook heel veel gewone streepjes overhemden worden verkocht. Niet te gek.

Richard noemt in z’n boek twee voorbeelden die ik heel grappig vind en die de harde claim dat je een USP moet hebben, wel heel heftig onderuit halen:

Hoeveel shoarma- of patatzaken heb jij in je stad? Weet je dat die allemaal exact hetzelfde zijn als die in mijn stad en ook die in Uithoorn, Tilburg en Almelo? En die draaien allemaal top. Nul unique selling point.

En een jaar of vijf geleden was er een superorigineel supermarktconcept, Bag&buy, dat duurzaam was en verpakkingsvrij wilde opereren! TOP! En ze kregen machtig veel pers en publiciteit, ongekend. Kan niet anders dan een ongekend succes worden, toch?

Na een half jaar waren ze failliet. Als je meer wil weten van het boek van Richard, ga naar mijn interview met hem.

Waar het in ‘t kort op neer komt is dat al die claims, al die ‘gouden stappenplannen’ geen enkele garantie bieden op succes.

Het leven en zeker ook het laten groeien van een business is een ingewikkeld proces en het slagen ervan heeft met ongelofelijk dingen te maken die buiten jouw invloed liggen. Het leven is zo verdomde grillig. Hoewel ik je nog steeds graag help met een opvallende en persoonlijke stijl is dat natuurlijk geen garantie op succes. Als al die andere administratiekantoren ook heel persoonlijk gaan doen is het leven wel wat leuker, vind ik dan, maar dan val je niet meer echt op.

En in een vrij land, waar we mensen liever niet met een doorgeladen pistool onze wil opdringen, kun je nog zo mooi schrijven of vertellen of wat dan ook: mensen moeten wel uiteindelijk zélf ja of nee zeggen.

Wat kan ik dan dus wel beloven als copywriter, vroeg ik me af? Wat kan ik niet beloven? Waar sta ik met mijn claims?

Ik wil mezelf in de ogen kunnen aankijken en jou ook.

Kan ik nog zeggen:

‘Ik zorg dat je meer klanten krijgt?’ Of ‘Wil jij meer klanten? Ik help je met lekkere webteksten!’

Ik ga in deze blog allemaal dingen zeggen die mij misschien wel klanten kosten. Maar het zij zo, want ik vind het belangrijk om die dingen te roepen waar ik ook echt in geloof.

Ik heb op een rijtje gezet wat ik je kan beloven:

  • dat als jij nu webteksten hebt waar je niet blij mee bent, dat ik ze dan glashelder maak voor die ene doelgroep die jij wil bereiken.
  • ik durf ook wel te beloven dat er na een samenwerking met mij een tekst staat waarvan jij zegt: Ja, lekker, zo klinkt het veel beter!
  • Wat ik nu veel zie op websites is dat mensen het heel lastig vinden om hun dienst en vooral de voordelen daarvan heel simpel en duidelijk onder woorden te brengen: ik kan je beloven dat ik daar absoluut mee kan helpen.
  • dat die tekst waar jij nu met buikpijn al een uur of 13 (of twee avonden) op loopt te klooien, dat ik die tekst binnen een uurtje of twee heb herschreven.
  • dat als jij met mij een Supercopy Powerhour doet dat je dan vaak denkt ‘Ja! Dit is precies wat ik wil zeggen!’
  • dat de tekst een klein geintje heeft links en rechts. Dat er wat humor in zit, dat de toon los is, menselijk. Dat. Dat kan ik beloven.
  • ik kan je beloven dat ik met frameworks werk zodat mensen hun aandacht snel gepakt wordt

Kan ik je beloven dat jij meer omzet gaat halen?

Nee. Dat kan ik niet, geen copywriter kan dat. Er zijn ook geen copywriters die zeggen: als jij hier geen omzet door haalt, dan kun je je geld terug vragen.

Ik acht die kans wel groot, dat je er meer omzet uit haalt, als jij:

  • diensten hebt waar bewezen behoefte aan is (je doet bijvoorbeeld belastingen van mensen)
  • waarvan je weet dat mensen er echt enthousiast over zijn (je hebt dat wat je doet al tig keer gedaan, mensen zijn laaiend, of gewoon heel dankbaar)
  • het goede publiek al hebt gevonden.

Veel wat er in copywriting misgaat is communicatie 101. Vertel je iemand een verhaal waar hij geen touw aan vast kan knopen? Dan vindt diegene je misschien nog steeds aardig, maar overtuig je ‘m niet. Als je iemand een verhaal vertelt wat echt raakt, wat echt gaat over zijn of haar verdriet, zijn of haar vragen en dromen en je doet dat in woorden die hij kent, dan geloof ik zeker dat je de kans dat het resoneert vergroot.

Daarnaast vind ik dat je je teksten in normale mensentaal moet schrijven. Ik geloof daarnaast in humor als manier om contact te maken. Ik zie dat veel ondernemers du moment dat ze gaan typen, heel formeel en stijfjes worden. Nu is er een grote markt voor de ‘persoonlijk leiderschap-kerk’, maar mijn kerk is het niet.

Dit zijn dus geen wetenschappelijke claims, maar mijn persoonlijke favoriete manier om menselijk, chill, met een knipoog contact te maken met je publiek. En natuurlijk is het logisch denken: is er echt publiek voor jouw oplossing?

Zo weet ik dat er op dit moment gewoon mensen rondlopen die denken: we moeten nieuwe webteksten. En die toon mag best wel lekker los.

 

 

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software