Waarom je niet te moeilijk moet doen met je functienaam. - HelloHumanity

Help, ik weet niet wat voor functienaam ik moet kiezen! En ik ben geen coach. Hoe noem ik mezelf?

Regelmatig zie ik vragen van ondernemers langskomen over het kiezen van de functienaam. Laatst was er een businesscoach die via een Poll op LinkedIn vroeg wat z’n netwerk vond van een paar voorgestelde namen.
Vaak vind ik die namen een hoop gedoe, om eerlijk te zijn en er gaat onbedoeld iets fout.

Wil jij ook een te gekke, rake en, nou, ja, de beste functienaam?

Deze blog (3 minuutjes lezen) is voor jou.

Stel je voor. Je bent op een netwerkborrel en iemand stelt zich. Hij zegt: ‘Hi, ik ben Hans en ik ben een trainer in leidinggeven. En ik ben heel authentiek.’

Hoe zou je dat vinden? Kromme tenen, toch? Hij gaat zelf zeggen dat-ie authentiek is. Wat denkt Hans nou? Dat ik… huh? Ik raak helemaal in de war. Wat moet ik zeggen?

Of je bent op een feestje. Buiten in een tuin. Met een barbecue. Je ziet het vlees en denkt: goddank, ik ben niet de enige die nog gewoon van een stukkie vlees houdt. Maar dat terzijde. Had ik zin in om even te noemen.

Hoe dan ook: Je ontmoet Sofie. En ze zegt, flesje bier in haar hand: Hi ik ben Sofie! En ik ben echt grappig.

Je hoopt dat ze een grap maakt, maar ze is serieus.

Als Sofie kaulo sexy zou zijn (kaulo betekent tantoe, da’s ongeveer hetzelfde!) dan zou ik nog wel even blijven staan, een foutje is menselijk en wie weet wat een mooie toekomst we toch samen hebben, maar niet echt fijn toch?

Je zelf (je eigen) met een bijvoeglijk naamwoord voorstellen is een slecht idee.

‘Businesscoach met een twist.’

Matig.

‘Bedrijvenadviseur die werkt vanuit betekenis.’

Wat? Betekenis? Ja, maar vriend, wacht even: dat doe ik ook! Maar ik zeg ‘t er alleen niet bij.

Verbinding. Net zoiets. Hou toch op. Mijn netwerk zit vol met EHBO’ers. Ja, dat is een flauw grapje, dat weet ik ook wel, maar hou er dan gewoon mee op! ‘Ik werk vanuit verbinding.’

Ja, ik ook!

Waarom zeg je het erbij? Ik snap dat niet. Is dat om je af te zetten tegen allerlei mensen die niet vanuit verbinding werken?

Natuurlijk zijn er eikels op de wereld die de dingen niet doen vanuit verbinding. Maar ik denk dat een klein cluppie is. Of misschien ben ik te optimistisch, maar ik heb niet het idee dat het er nou echt van stikt op LinkedIn.

Dat nadrukkelijk benoemen van authenticiteit, verbinding en betekenis komt mij wat heilig over.

Dat je je waarden wil communiceren, dat begrijp ik vreselijk goed en dat is ook een goed idee, natuurlijk. Dan haken de mensen die dat raakt bij je aan.

Maar in plaats van dat je het allemaal zo benoemd, is mijn advies om het te laten zien.

Laat het spreken in je updates, in je blogs, op je website.

Vertel wat je mee maakte, waarom je dat zo irritant/grappig/ontroerend vindt.

Deel een casus van een klant en leg je lezers uit wat je daar tof aan vond. En deel vooral ook zo nu en dan iets lulligs over jezelf, iets dat niet helemaal lukte. Iets kleins.

Zelfspot werkt namelijk heel verbindend, is alle jezus authentiek vaak en heeft voor de meeste mensen een enorme betekenis.

Heb je toch wat je wil!

Heb jij moeite met het kiezen van je functienaam? Wat is het nu? Laat me hieronder weten!

 

Meer weten over webteksten en je meer leads binnenhaalt op je website? Ontdek ik mijn uitgebreide artikel de 5 meest gemaakte fouten. 

Download het artikel hier.

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten én meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software