Waarom je in webteksten moet flirten en hoe je dat doet (zonder dat je ideale klant als een viezerik ziet) - HelloHumanity

Flirt en laat de klanten tot je komen! 😀

Dikke kans dat als jij denkt aan ‘t schrijven van je webteksten je niet direct denkt aan flirten. Klopt toch?

En toch is flirten in je webteksten, dus in de communicatie met je klant of potentiële klanten wel essentieel voor meer conversie.

Hoe dat zo? Rustagh! Ik leg het uit.

Je hebt natuurlijk al wel eens gehoord van know, like en trust.

De mensen die voor ‘t eerst op je website komen die kennen je nog niet en door jouw overtuigende webteksten leren ze je en je diensten kennen. Als je er ook nog ijzersterke blogs op hebt staan, leren ze je nog meer kennen en als je verspreid op je website ook nog een paar mooie testimonials hebt staan, dan gaat je ideale klant je ook al wel iets meer vertrouwen.

Wat vaak totaal verdwijnt in webteksten is de knipoog, de grap, het geintje, de speelsheid die jij wél in je eigen leven hebt. En die jou zovaak zoveel leuke contacten, liefde en heerlijke samenwerkingen en een bak geld oplevert.

Je houdt niet van dat focking serieuze, in ‘t echt als je nieuwe klanten ontmoet maak je grappen of plaats je opmerkingen die best gedurfd zijn en dat is jouw nummer 1 charmeoffensief. (en zelf heb je dat nauwelijks door)

Misverstand

Hét misverstand in de manier waarop personal brands zich presenteren is dat ze professioneel verwarren met formeel.

Maar dat zijn twee totaal verschillende dingen. Je kunt superprofessioneel overkomen (en dat wil je en terecht!) en toch als iemand die leuk is, frivool, eigenzinnig, grappig. Of, ook heel prima: brutaal.

En juist die elementen zorgen dat mensen het gevoel krijgen dat ze je een beetje kennen, dat ze echt contact met je hebben en met humor breek je het ijs. (en zorg je voor nog meer contact!)

Met andere woorden: je flirt een beetje.

Hoe je dat concreet doet?

Ik ga je dat uitleggen, maar eerst even dit. Als jij op dit moment staat te popelen om met een geheel eigen stijl met nieuwe webteksten klanten aan te trekken, als jij zelf die teksten schrijven echt superlastig vindt, dan vind je m’n Lekkere Teksten Winactie vast tof. Check het hier allemaal, nadat je de blog las met gratis tips.

Richt je persoonlijk op je lezer.

Boven elk stuk dat ik schrijf, schrijf ik de naam van die ene klant die ik wil bereiken.

Hi Tirza! (bij wijze van spreken, als voorbeeld bijvoorbeeld, snap je?)

Door dit te doen wéét ik: ik praat echt tegen een persoon. Een mens van vleesch en bloed.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Voor ik het stuk publiceer haal ik de aanhef overigens weer weg. Niet onbelangrijk!

Stel een vraag.

Ik weet niet of er een Nederlands woord voor is, maar als je webtekst conversational is, voelt je lezer nog meer: zij/hij/het heeft het echt tegen mij. Je lezer voelt zich betrokken. Voelt zich direct aangesproken. Dit doe je dus al doordat je weet dat je aan de ene persoon schrijft.

Je kunt dit effect versterken door af en toe een vraag in je tekst te verwerken. Een vraag? Ja, een vraag. Maar wat voor vraag? Nou, leg ik uit. (meta, meta, oh, wat is dit allemaal zalig meta!)

Dus stel, je dropt de omschrijving van het probleem dat je klant heeft en dan vervolg je met ‘Herken je dit?’ of ‘Snap je wat ik bedoel?’

Of: ‘Het is dus belangrijk dat je elke ochtend een workout doet. Een workout? Wat? Elke ochtend? Vreselijk koud en vermoeiend! Ja, ik weet het. Dat is het. In het begin.’

Je kunt dit uitbreiden of beter gezegd doorvoeren door iets te schrijven als: ‘Ja, geef maar toe: je kent dit! Je zat gisteren ook te balen op de bank met een derde wijntje. Niet? Oh, ben ik dan de enige die troost zoekt in de alcohol? #guiltyascharged’

Als voorbeeld, hè?

Laat zien dat je diegene begrijpt.

Ook maak je het contact met je lezer sterker door te laten weten dat je je lezer begrijpt.

‘Ik begrijp dit 100%!’ of ‘Logisch dat je dit enorm gezeik vindt.’

Geef een foutje toe (innemend zijn voor beginners 😉)

Je kent dit vast: in een gesprek probeer je iets uit te leggen, je zoekt naar woorden, je geeft een voorbeeld en komt er achter dat het voorbeeld niet zo sterk is. Maar wel ongeveer. Je zegt: wacht, niet zo sterk voorbeeld, maar je begrijpt mijn punt toch?’

Ik weet zeker dat je dit met schrijven van je tekst overkomt. Je tikt en denkt: nee, wacht, geen goed voorbeeld.

En wat doe je dan? Dan ga je dat allemaal deleten en een beter voorbeeld geven, toch?

En wat nu als je dat gewoon laat staan? ‘Oh, wacht dit een niet zo sterk voorbeeld.’

Wat nu als je ook maar een mens bent. Ik vind het zelf altijd bijzonder innemend als mensen zichzelf ineens betrappen op een foutje en daar ontspannen in blijven. Geeft lucht!

Praat zoals je schrijft, eeh… zoals je date!

Hoe praat je tijdens een date met je date?

‘Wij zijn op dit moment een slag aan het maken in de aanspreekcultuur, omdat we merken dat de dynamiek tussen de verschillende afdelingen op dit moment suboptimaal is. Daarnaast is het contextueel zelfonderzoek vooral binnen de board van een niveau waar je vraagtekens bij kan zetten.’ (voor m’n interview over jeukwoorden met Japke D. Bouma, check deze post.)

Wat denk je dat je date doet? Je date neemt nog een slok van z’n Leffe Blond dat al helemaal is doodgeslagen. De date denkt: OMG, ze leek zo sexy, spontaan, losjes… ik had al wilde fantasieën over samen, vannacht, beslagen ramen in de slaapkamer en kledingstukken die van jou en mij kunnen zijn…

Dat wil je niet. Je wil zijn aandacht. Contact. Spelen. Je wil je blije zelf laten zien aan je date.

Schrijf zoals je tegen je date praat. ‘We hebben allerlei feedback trainingen omdat sommige afdelingen echt super direct zijn en andere afdelingen helemaal gericht op de sfeer: die lui hebben elke dag taart. ’s Ochtends en ’s middags. Die twee groepen begrijpen elkaar totaal niet! Bij welke groep hoor jij eigenlijk? Ben jij van de taart of meer van de directe?’ (doe hier je hoofd een beetje schuin, succes gegarandeerd)

Kortom Flirtmodus aan. Formeelmodus uit.

En ja, yo, bitch, ik bedoel, geachte lezer: ik weet dat dit niet makkelijk is. Spannend. Ik weet dat je nog steeds denkt dat je de ‘consultant’ of de ‘expert’ moet uithangen. Je hebt een beeld hoe je je ‘moet’ presenteren.

Laat het een beetje gaan. Eén garantie kan ik je geven: je lezers zijn mensen van vlees en bloed en ze houden van lachen. Period.

Webteksten schrijven gedoe? Doe mee aan de Lekkere Teksten Winactie. Hier lees je alles:

Ik ben benieuwd en doe graag mee!

Johan Stevens is senior, executive, creative integrative humor-focussed, conversation obsessed en human-oriented copywriter, of te wel: een convertering leider eerste klas. Tevens: half god en ex-deelnemer First Dates. Het lag aan haar. Als kind succesvol sjoeler.

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Heb je de Pret PDF al? Met +15 heerlijke voorbeelden van grappige en eigenzinnige copy?

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software