Vijf manieren waarop ik me probeer te onderscheiden (en waar ik best eens over twijfel) - HelloHumanity

Hoe je mensen inspireert, aantrekt en verrast en overtuigt is voor iedereen helemaal anders.

Ook ik zoek nog altijd naar wat precies mijn manier is.

Ik denk bijvoorbeeld – herkenbaar? – dat waarde leveren per definitie ‘tips geven’ is, maar begin dat toch te herzien. Dé updates op LinkedIn die ‘t afgelopen jaar supergoed gingen waren altijd updates waar ik ergens TEGEN was, of ik me ergens aan stoorde, of een grapje maakte van iets. Ik leverde dus enorme waarde, blijkbaar, want op mijn ‘rare Tinder-teksten’ update werd énorm gereageerd.

De stukken die ik schrijf die het beste werkten zijn altijd stukken waarin ik mezelf als lijdend voorwerp neem. Zelf zoekend naar antwoorden en die zeg maar hardop denkend opschrijven, dat werkt voor mij goed. (of mijn enthousiaste ergernis opschrijven over iets!)

Daarom hier de vijf manieren waarop ik me probeer te onderscheiden en mijzelf laat zien (en hoe ik daar nog regelmatig in twijfel!). Dan omzeil ik de soms ongemakkelijke vorm ‘hoe jij dit en dat moet doen’. (want ik weet heel veel, maar ondernemer is vooral vallen en opstaan en nog eens proberen)

Wacko Jacko

Een van de dingen die ik deel is dat ik fan ben van Michael Jackson (en ook van Youp!). Zo laat ik jou graag weten dat ik elke dag de moonwalk even oefen thuis. Op mijn Michael Jackson sokken in de woonkamer. Ondanks dat wat er in ‘t nieuws was, vind ik het veruit de coolste popartiest ever en gaat vrijwel elk nummer van hem mij onder huid zitten. Godsamme, wat tyfuslekker die muziek.

En ook het mysterie en de hysterie als hij een publiek optreden had, als hij bijvoorbeeld omgeven door gillende fans van een hotellobby naar een klaarstaande auto snelde. Dat handje, het mondmasker, de bodyguards, die gillende fans. Ik krijg er nog steeds kippenvel van. Mooi, man. Echt.

Onzin

Een ander verhaal dat ik regelmatig deel is mijn antipathie tegen alternatieve geneeswijzen en dingen als de secret, de wet van aantrekkingskracht. Ik vínd het onzin.

Ook dit vind ik best spannend om te delen, maar absoluut belangrijk. In gesprekken, live in ‘t café heb ik er regelmatig ruzie om gehad. God, je kent het vast zelf ook: de felheid in de discussies, het wordt – ook van mijn kant – snel fundamentalistisch.

Daarnaast vind ik het op de een of andere manier vloeken met mijn enthousiaste en speelse stijl, mijn bruisende stijl. Dat gaat over gevoel en ja, laten we dansen, sjansen en elkaar op de billen slaan (standaard als je live met mij werkt, grapje, ik zeg toch sorry) en als ik dan ga zeggen dat ik wetenschap nogal belangrijk vind, vooral als je allerlei claims doet op het vlak van gezondheid en welzijn, raak ik zelf stiekem wat ongemakkelijk, maar ik vind wel!

Hear, hear!

Daarnaast: muziek! Sowieso, in het algemeen. Dat lukt nog niet helemaal, maar wil ik wel meer: ik hou heel erg van klassieke muziek en uit de grond van mijn hart: er is zooooveel moois gemaakt. Mensen! Hear, hear! Het is gewoon heel erg dat je Ouverture Egmont of het tweede deel van piano sonate 8 van Beethoven niet kent. Dat dat geen onderdeel is van je leven! Tchaikovsky’s vioolconcert! Oh! Mensen!

Amsterdam

Ook vind ik het heerlijk om in mijn merk – en sowieso in het algemeen – over Amsterdam te praten! En ook dat vind ik leuk én ongemakkelijk. Want als je zegt dat je enthousiast bent over Amsterdam, horen mensen vaak dat je tegen de provincie bent. En dat is niet zo! (nu heb ik zin om een grap te maken, maar ik moet ons contact niet teveel op de proef stellen.)

Nee, maar echt: als ik op Instagram in mijn stories een verhaal deel over dat ik zo heerlijk over de Prinsengracht gelopen heb – wat ook echt heerlijk is, wat een schoonheid allemaal en vooral zo cool dat ik met 12 minuutjes fietsen daar ben, elke dag word ik er blij van – dan denk ik altijd: vinden ze me nu een snob? Is Veenendaal United nu boos? Denkt De Ommense Ondernemers Vereniging nu ‘Hoop dat je snel in die gracht flikkert, arrogante zak! Wij hebben ook een Dorpsstraat!’

(eigenlijk kom ik er achter dat ik een wonderlijke combinatie bezit van enerzijds heel zeker van mijn zaak zijn en op ‘t zelfde moment steeds onzeker. Ik denk dat ik er om precies te zijn helemaal niets aan ga doen. Dit is het.)

Jeugd van Tegenwoordig.

En tot slot, de manier waarop ik mezelf kenbaar en anders maak is natuurlijk door taal.

Je kunt één en hetzelfde ding op 100 manieren zeggen.

Je kunt daarin de woorden kiezen die IEDEREEN kiest. Je kunt daarin alle clichés gebruiken.

‘Wil jij next level met je team?’

Wat? Wat is dat eigenlijk? Iemand een idee?

Maar je kunt ook – als een echte artiest, want zo zie ik jou toch vooral – zoeken naar een eigen taal. Naar eigen woorden.
Het woord van 2020 voor mij was het woord ‘tantoe’. Het is straattaal, ik ben er natuurlijk veel te oud voor en tegelijk is het mooie dat er totaal geen regels voor zijn.

Tantoe is een woord wat ik met veel liefde (en een knipoog) heb ingelijfd en het is nu onderdeel van mijn vocabulaire. En dat vind ik zelf heel grappig, want het is niet een woord dat ik bij vrienden heb opgepikt, maar ik las het ergens en hop: mijn woord. Ik ben de enige mens van boven de 35 die dit gebruikt. : )

Je kunt de dingen op 100 manieren zeggen en door op zoek te gaan naar woorden en zinnen die bij jou passen word je een opvallend en op zichzelf staand persoon, in de grote zee van ondernemers die toch akelig veel op elkaar lijken.

Als het gaat over het beschrijven van de problemen van je klanten moet je trouwens vooral glashelder zijn hoor, ze moeten je direct begrijpen, maar in een blog als deze kun je natuurlijk wel ultra mega kapot lauw next level gaan.

Is het een leuke tip als ik zeg: denk eens wat vaker als de Jeugd van Tegenwoordig als je teksten tikt voor je website of je mailtjes. Is dat een leuke tip?

Ja, toch? Leuke tip!

En nu jij? Hoe onderscheid jij je?

Of als je dat nog niet zo doet… wat van bovenstaande dingen ga je zeker doen?

Meer inspiratie nodig? Download het e-boek Zeven Tips Voor Niet-Saaie Webteksten Die Overtuigen

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software