Dit is de beste manier om met ingewikkelde gevoelens om te gaan - HelloHumanity

Ik las een goeie tip over t omgaan met ingewikkelde gevoelens: laat ze er gewoon zijn.

Kijk. Dat zijn nog eens tips.

Wat we bijna allemaal doen, herstel allemaal doen, is bij een ingewikkeld gevoel, angst, boosheid, teleurstelling of verdriet, hier enorm mee in de weer gaan. We nemen nog een biertje. Nog eentje dan. We kletsen met heel veel mensen over het probleem of het gevoel. We roken nog een peuk. We waren gestopt, maar dit gevoel nu is gewoon te erg. We nemen nog een zak ribbelchips. We maken ruzie, we kijken nog eens een tv-programma over de jaren 80. Hard drugs. Heel veel sporten. Of werken, werken heel veel werken is natuurlijk ook een prachtige manier om…

Het gevoel moet weg. Dat is belangrijk. Zo snel mogelijk.

Een andere manier, waar ik over las in het boek The Happiness Trap van Russ Harris, is het gevoel er laten zijn. Ja, ik kende dat nog wel van de mindfulnesscursus die ik jaren terug deed, maar toch. Je vergeet het gewoon. Gek.

Russ noemt in zijn boek ‘the struggle switch.’

Stel je voor dat je een knop in je hoofd hebt. Die kan aan en uit. Als hij uit staat dan kunnen gevoelens vrij bewegen, je vindt de gevoelens die je hebt niet per se leuk, zeker niet, maar je staat ze toe. Ze zijn soms heftig, dan weer minder heftig, en ondertussen ga je min of meer door met de dingen die je belangrijk vindt.

Of je besluit om lekker te gaan chillen, een wandeling te maken of een kersentaart te maken. Je vraagt jezelf af: wie wil ik zijn? Wat voor persoon wil ik zijn, ook al voel me op dit moment kloten over een project dat niet lukt?

Een gevoel is namelijk op zich geen probleem, dat las ik en ik voelde dat dat klopte. Ja, toch? Een gevoel op zich is niet bedreigend, kan niet bedreigend zijn.

Als je bijvoorbeeld een tof plan hebt, een training, een programma of een app waar een hoop mensen gelukkig van worden en je bent die aan ‘t ontwikkelen, dan komen er geheid allerlei ingewikkelde gevoelens. Paniek. Onzekerheid. Zelfhaat.

Als de struggle switch aan staat dan ga je dus in gevecht met die gevoelens. Door een van de bovenstaande dingen te doen, of door je schuldig te gaan voelen over de somberheid, of boos over de boosheid (waarom ben ik niet gewoon een wat rustiger persoon verdomme!), en daarover voel je dan weer schaamte, schaamte over de boosheid over de boosheid. Het stapelt zich razendsnel op en dat levert natuurlijk nog veel meer gedoe op.

Ik moet er om lachen als ik het lees. Zo doen we het. Ik ben onrustig op een avond en daarover ben ik boos. En daar denk ik dan weer over: wees nu eens chill met jezelf! VERDOMME!

De eerste kans om de struggle switch eens uit te proberen is in de ochtend.

Ik word wakker, leg twee boterhammen op een bord te ontdooien en stap de douche in. Dan even later, aangekleed en wel, eet ik mijn boterhammen, drink mijn koffie en dan, dan komt het rondje langs de social media. En de mail.
Ik begin bij Instagram. Even kijken hoeveel likes en reacties op mijn stories daar zijn. Mmm… valt tegen. Ik bedoel, die post van gisterenavond was echt hilarisch. Al zeg ik het zelf.

Op Facebook heb ik geen likes. Hoezo zijn er geen likes? Ik bedoel gisteren had ik nog twee gierend lachende emoticons. Ik had een reactie geplaatst bij een update van knappe vrienden en die knappe vrienden die hebben ook knappe vrienden en een knappe vriendin van die knappe vrienden had dat gierend lachende emoticonnetje gegeven.

Een like van aantrekkelijke personen krijgt van mij de verdubbelaar. Heerlijk. Maar hé, blijft het bij deze reacties?
Op een drafje ga ik richting LinkedIn waar nog eens 3 likes zijn gekomen op een post die er al 35 had. Terecht. Iemand schrijft: ‘Heerlijk jouw scherpe humor!’ Ach, het is niks.

De mail, op naar de mail. Alleen een mail met veel spelfouten en de vraag of ik viagra wil proberen voor maar 43 cent per pil, zie ik als nieuw bericht.

Op Twitter valt het allemaal wat tegen, ik check nog even mijn mailchimp, google analytics. En dan, dan heb ik het rondje helemaal uitgeperst. Dan komt het moment dat het rondje erop zit. Vaak moet ik denken aan een grap van een goede kennis van mij, van jaren geleden. We stonden op de Parade, een plek waar altijd veel knappe vrouwen komen en hij zei: ‘Goed, zullen we nog een teleurstellend rondje doen?’ Ach, je moest er bij zijn, maar ik vond het prachtig grappig.

Ik deed nog een rondje. Een teleurstellend rondje.

Ik nam nog een slok koffie, maar er zat geen koffie meer in mijn kopje, alles begint altijd en eindigt ook weer. Nu de likes op zijn, is ook de koffie op.

Dit is het moment dat die vermaledijde struggle switch uit kan.

De teleurstelling er gewoon laten zijn. Ik had nog wel wat meer likes gewild. En die kleine teleurstelling op de doordeweekse dinsdagmorgen mag er gewoon zijn. Accepteren. Dat moet ik nu doen. Dat gevoel mag bestaan. Niks mis met dat gevoel. Ik ben een volkomen normaal functionerend wezen. Dit gevoel mag er gewoon zijn. Je kunt dat gevoel verkennen. Niet oordelen over het gevoel, jezelf geen watje vinden, maar erkennen. Er naar kijken, observeren. Mijn mobiel op de bank wil opgepakt worden, dat voel ik aan alles, maar ik hou me in.

Mijn kat komt miauwend naar mij toe gelopen en wil op schoot. ‘Nee, ik probeer een gevoel te laten zijn wat het is, Julius. Even wachten.’

Ik denk: sukkel, rupsje nooitgenoeg. Dat denk ik over Julius, maar ook over mezelf.

Oh, nee, ik moet juist gewoon voelen. Observeer het gevoel, denk er niet over na, las ik. Waar voel je het gevoel?

Gelukkig las ik in het boek dat die gedachten onvermijdelijk door zullen gaan. Dat is hun taak.

Julius blijft dralen. Ik zeg tegen hem dat ik bezig ben met een stukje persoonlijk ontwikkeling. Hij blijft miauwen, alsof hij zegt: persoonlijke ontwikkeling mijn reet. Ik wil gewoon knuffelen.
En gelijk heeft-ie. Ik pak ‘m op, zet ‘m op schoot en druk mijn neus tegen z’n kop aan. Hij ruikt heerlijk. Ook dat is mindfulness.

Ik wil mijn mobiel pakken, maar ik trek mijn hand terug.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Heb je de Pret PDF al? Met +15 heerlijke voorbeelden van grappige en eigenzinnige copy?

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software