Lekkere webteksten. Glashelder, zodat je teksten exact die mensen aantrekken die je wil. Die ‘t beste passen bij jouw – eerlijk is eerlijk – maffe merk. Leuke merk!

Je hebt een topteam, je doet belachelijk goede dingen met je collega’s, je bestaande klanten weten dat al lang.

Maar er zijn echt nog heel veel mensen die ‘t niet weten. Dat jullie er zijn!

Ik weet dat je van lekkere concrete voorbeelden houdt. Daarom hieronder vijf websites met zoals ik de teksten aantrof en wat ik er van gemaakt heb. Hoe kan het pakkender, prikkelender? Meestal ook: hoe kan het helderder?  

LET OP: zie je hieronder jouw website en die vernieuwde teksten?? Geen paniek, je teksten zijn niet echt veranderd, ik gebruik hiervoor een extensie  in chrome. Het heet Edit.

Bengelmedia.

Kijk hieronder het stukje tekst over de Strategie.

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

Niet echt helder. Ook niet echt heerlijk. ‘Overkoepelend’ ‘Duurzaam’ veel van dat soort woorden, die gewoon niet zo swingen. Spreekt niet tot de verbeelding op deze manier. En dat moet je wel willen. Je wil mensen blij maken, enthousiast, puntje van de stoel. Ja, toch? Niet dan?

 

Zo kan het ook.

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

 

Onthoud altijd dat een mens van vlees en bloed je tekst leest, dus schrijf ook richting dat mens. Daarom ook ‘jouw plan’ en niet ‘het plan’. Subtiele verschillen die ‘t verschil maken tussen een tekst die niet aankomt, of een tekst die een persoonlijke connectie met de lezer maakt, zodat het voelt alsof je tegen haar praat.

Werving en selectiebureau

Hieronder zie je de over-mij pagina van Jeroen. Op de andere helft van de pagina zie je ook z’n compagnon, maar we richten ons nu op Jeroen! De over-mij pagina is altijd pagina die ondernemers lastig vinden.

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

Een ding dat opvalt: het is zo’n blok tekst. Ik zie het ook steeds op LinkedIn: een blok tekst. Online gebruik je beter om de 3 zinnen een witregel. Leest meteen veel makkelijker.

En: waarom staat hierboven het woord move tussen haakjes? En wat heb ik er als lezer aan dat het sinds 2000 is? En ik zie nog twee jaartallen: zijn die essentieel? ‘Persoonlijk streef ik continu naar succes…’ die zin is al zo vaak gebruikt en het probleem is dat mensen dat wéten, ook jouw ideale klanten hebben zo’n zin al 4025 keer lezen. En weg is de aandacht. En het komt vooral ook niet echt persoonlijk over.

Ik heb de tekst zo herschreven, en ik heb geprobeerd om de tekst zo te maken dat je ‘t gevoel krijgt dat Jeroen echt tegen je praat. Leuk, contact met Jeroen!

 

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

Nogmaals: zo klinkt de tekst alsof je het direct tegen de lezer hebt. Je wilt dat ze je leren kennen, leuk gaan vinden en gaan vertrouwen, hè? Hoeveel mensen gaan nu echt connectie voelen?

 

Hieronder de website van Lucy en Claire.

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

Op zich behoorlijk helder, maar mis gaat het bij het begrip ‘visuele oerbrein’. My god? Wat? Hoe? Waar?

Daar raak ik ‘m helemaal kwijt en het goede nieuws: dat is ook niet nodig! Die zin kan er zo uit.

Waarom dit misgaat? Ik denk omdat deze ondernemers dan heel graag hun visie willen delen. Maar heel graag! Misschien wel om mensen nog extra te overtuigend, terwijl… dat hoeft helemaal niet. Mensen die serieus een probleem hebben en al eens ontdekt hebben dat zo’n afbeelding dan echt top werkt, die kiezen toch wel voor je. Het voelt nu als net iets te veel je best doen op een eerste date.

Hieronder mijn versie:

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

Website Helemaaldebom.nl

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

 

Dit heb ik er van gemaakt. Wat ik vooral gedaan heb is de voordelen veel duidelijker benoemd. Bij alle kenmerken van je dienst schrijf je dat er beter steeds bij!

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

 

Als laatste de bekende spreker Jos Burgers. Op zijn website lijkt hij zich te richten op de mensen die ‘m nog niet kennen. Een keus waar wat voor te zeggen is!

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

Let op de zin ‘gebaseerd op de inhoud van mijn boeken’. Dat is 100% onduidelijk. Want waar gaan die boeken over? Of is de site toch voor mensen die Jos al kennen? Dan is het prima. In een gesprek met mijn beste vriend, die mij kent, ga ik ook niet steeds herhalen waar mijn columns over gaan. De keus moet dus wel gemaakt worden. Wie willen we bereiken?

Daarnaast vertelt Jos hier wat hij zelf wil met deze lezingen, wat zijn doel is. Je leest bijvoorbeeld ‘ik wil mensen een spiegel voorhouden’. Dat overtuigt niet echt, want tsja… waarmee dan? En wat is het probleem eigenlijk?  Allemaal best wel vaag en ‘evenals’ is een woord dat Jos nooit meer mag gebruiken, dat klinkt stijf, hoor.

Misschien klinkt het zo losser, vooral ook helderder, dat ik als lezer kan voelen: oh, ja, dit probleem hebben we heel erg en dat lost hij dus op.

Before en after: zo maak je je webteksten pakkender

 

Opmerking! Alles wat ik NIET veranderd heb in bovenstaande voorbeelden, daarvan zich ik niet meteen dat het supergoed is ofzo, dat heb ik gewoon gemakshalve zo gelaten.

Webteksten schrijven lastig? Download hier ‘t e-boek dat je in zeven stappen leert hoe je onweerstaanbaar schrijft

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website. (na het e-boek laat ik je niet alleen: je ontvangt wekelijks tips zodat je business groeit met heerlijke copy)

Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

REACTIES

avatar
  Abonneer  
Abonneren op

Droom je van een business met genoeg klanten?

Copy is key. Download de checklist met 7 punten waar elke copy aan moet voldoen.

 

nb. kijk in je mailbox, je hebt een mailtje van me.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Meer klanten, meer lol door onweerstaanbare teksten. Check het fijne e-boek hier.

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software