Before and after: webteksten van zelfstandigen - HelloHumanity

Ik deed een rondje langs de velden en zag veel mis gaan op de websites van veel zelfstandig. Fouten die geld kosten. Want: mensen snappen het niet, voelen het niet, klikken weg voordat je überhaupt iets van je aanbod hebt kunnen laten zien.

We gaan naar voorbeeld nummero uno:

Ondersteuning waarin?

De Vosch Teamcoaching ondersteunt je in je wens om je team te ontwikkelen.

Met óf zonder je team. Soms is het veel effectiever om jou als manager te coachen zonder het hele team erbij te hebben.

 

De eerste zin: ‘Ondersteunt je in je wens om je team te ontwikkelen.’

Wat wordt hier gedaan? Gaat iemand roepen: ‘hup, hup, goed idee dat jij je team wil ontwikkelen!’ of bijvoorbeeld ‘Hans, helemaal geen slecht plan, hoor, dat jij je team wil ontwikkelen!’

Dit is onduidelijk. Het is onduidelijk wat De Vosch precies dóet! En ook met welk probleem deze teamcoach helpt.

Het is het soort onduidelijk waar de meeste ondernemers zich niet bewust van zijn.

Ook het gedeelte ‘je team ontwikkelen’ kan een stuk specifieker. Wat is precies het doel?

Vervolgens wordt er in gegaan op het hoe van de ondersteuning. En daar gaat deze ondernemer te snel naar de details.

Dat is best een hoop informatie namelijk: dat het effectiever is om coaching te krijgen zonder het hele team erbij. Iets om flink over na te denken. Want hé: dat team werkt niet, hè? Die mensen doen niet wat de bedoeling is! Moet ik dan zonder het team coaching krijgen?

Misschien is dit al een stuk helderder:

De Vosch teamcoaching helpt jou om een team te ontwikkelen dat beter presteert:

  • de targets worden makkelijker gehaald.
  • Er is minder onderling gedoe en duidelijk meer lol in je team
  • Je mensen houden zich aan de afspraken (ze doen zelfs meer dan afgesproken, helemaal uit zichzelf!)
  • Bij tegenslag blijft iedereen kalm en wordt er een plan gemaakt om toch de doelen te behalen, zonder eindeloze verwijten. 

In bovenstaande versie ben je concreet en helder. Dit is superbelangrijk, want hoe meer herkenning bij je lezer, hoe meer de lezer emotioneel geraakt wordt. Essentieel als je iemand wil verleiden om je weggever te downloaden of contact op te nemen.

Nog een voordeel van helder en concreet zijn is dat mensen sneller zullen denken: wow, deze persoon, deze coach weet écht waar mijn gedoe over gaat. Deze persoon kent mijn pijn, verdriet en mijn zorgen.

Dat geeft je meteen punten extra als ‘t gaat om je expert status. You know your shit, weet je.

Als je nu zeker weet dat jouw doelgroep humor heeft, kun je bij het derde punt ook nog dit toevoegen.

  • Je mensen houden zich aan de afspraken (ze doen zelfs meer dan afgesproken, helemaal uit zichzelf! Hoezee! Wat fijn! Applaus!)

Je maakt het hier net wat groter en als je op de rest van je site al duidelijk hebt gemaakt dat je én belachelijk goed bent enzo en dat je ook grappig bent, dan past dit in een losse stijl.

Wij of Ik?

In de tabjes bovenin een website van een zelfstandig coach lees ik dit:

Wat We Doen

Wat daar niet goed aan is?

Nou, deze man, deze coach runt z’n zaak alleen! Heel goed, met humor, met flair en een absolute expert, maar wel solo.

Dus waarom dan ‘Wat We Doen?’ Of beter: waarom niet? Waarom moet je dat niet doen, ook al hoop je daarmee (gok ik?) professioneler over te komen?

Omdat je hele zaak, je business, je toko, je imperium, die staat of valt bij geloofwaardigheid. Geloofwaardigheid, #jeweetzelf is alles!  Mensen prikken snel door fake en bulshit heen.

Dus als je alleen bent, gewoon schrijven ‘Wat ik doe’ of ‘Diensten’ of ‘Aanbod.’

Simpel.

Meer lezen over die geloofwaardigheid? Check hier de column waarom je een rauw randje in je merk moet hebben.

Persoonlijke versteviging?

Het laatste voorbeeld:

De persoonlijke versteviging van mensen in projecten garandeert een effectievere toepassing van de projectmatige aanpak. 

Dit begrijpt niemand. Niet lullig bedoeld natuurlijk, je kent me: wanneer bedoel ik iets lullig?

Maar dit kost dus geld. Of nou, ja: het levert in elk geval niets op. Geen lezer kruipt dichter bij z’n scherm. Geen lezer roept z’n collega erbij: ‘Manon, dit is denk ik perfect voor ons!’

Nul. Geen inschrijvingen, geen telefoontjes, geen klanten.

Klassiek trainers jargon. ‘Persoonlijke versteviging.’ Wat is dat?? En wat is ‘een effectieve toepassing van de projectmatige aanpak?’

Nog twee van dit soort zinnen en mensen klikken je website weg.

Dit is al helderder:

Als jij vaak projectmatig werkt weet je dit: een soepele samenwerking is essentieel! Wat een gedoe en stress en gezeik levert het op als je elkaar niet begrijpt en elkaar met grote ogen zit aan te kijken: ‘Maar dat hebben we eergisteren besproken! Iedereen was het eens! En nu moet ik die klant gaan bellen dat het helemaal niet kan wat jij belooft!’  

Natuurlijk kan ik je niet garanderen dat je nooit meer misverstanden hebt, maar ik kan je wel garanderen dat bovenstaande gesprekjes een stuk minder voorkomen.

Met de inspiratie en tips uit de training weet je steeds beter hoe je reageert op kritiek, hoe je zelf kritiek geeft zonder dat de sfeer meteen ver onder nul zakt en er de hele dag spanning hangt. 

Ik vul hier even in dat dít de precieze uitdagingen en wensen zijn. Dat kan natuurlijk van alles zijn, bijvoorbeeld omgaan met tijdsdruk of duidelijker je grenzen aan geven. ‘Nu even niet!’

Wat je daar ook schrijft, mensen moeten de beschrijving van de problemen en uitdagingen voor zich zien. Dat beeldende dat zorgt voor die emotionele betrokkenheid, dat beeldende zorgt voor dat moment dat mensen voelen en denken: Yep, 100% herkenbaar. Dit is al maanden zo’n gedoe. (zucht)

Als mensen dan aan ‘t zoeken zijn op google naar een coach voor hun team en ze lezen dit, dan gaat het leven, dan raakt het en dan is de kans een stuk groter dat van jou meer willen horen. #laatdeklantentotjekomen

Meer inspiratie nodig voor lekkere, maar vooral eigenzinnige en grappige teksten? Download Pretty Prachtig: de Pret PDF met +15 heerlijke voorbeelden van eigenzinnige en grappige copy 👇🏼 (100% glimlach-garantie)

 

Vink onderstaand vakje aan. Daarmee geef je me volgens de nieuwe privacyregels toestemming om je te mailen.

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van de e-mails. Voor informatie over ‘t privacybeleid, bezoek de website.

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Deel dit met jouw vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Geen zorgen; ik vind spam ook niet zo fijn. Jouw gegevens deel ik niet. Mag ook niet. Zo. Duidelijk.

Heb je de Pret PDF al? Met +15 heerlijke voorbeelden van grappige en eigenzinnige copy?

Schrijf je in
voor concrete
copytips!

Veel gelezen blogs:

Hier tekst.

Powered by WishList Member - Membership Software